Page 223 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 223
> Ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli AR-GE ve inovasyon alanlarında öğretmen ve öğrencilerimizin konulmuştur. Yapılan bu değişiklik ile mesleki eğitim merkezi programlarında okuyan öğrenci
yeni ürünler tasarlaması ve tasarladıkları bu ürünlerin fikrî mülkiyet haklarını alarak ekonomik sayısı 480 bini bulmuştur. Böylece kadim ahilik geleneğinin günümüzdeki modern temsilcisi
bir değere dönüştürmesi amacıyla 25 ilde mesleki ve teknik eğitim veren okulların bünyesinde olan bu merkezlerde öğrenim gören öğrencilerin işletmelerde eğitim ve istihdam oranlarının
52 AR-GE merkezi kurulmuştur. Kurulan her bir AR-GE merkezi için çalışma alanı belirlenmiştir. artışının teşvik edilmesi sağlanmıştır.
AR-GE merkezlerinde 12 alanda 271 ürün üretilmiş, 114 proje gerçekleştirilmiştir. Bu projelerden
> Meslekî ve teknik eğitim ile ilgili sektör ve sosyal ortaklar arasında iş birliğini esas alarak
87’sini desteklemek amacıyla 60 milyon ödenek gönderilmiştir. Söz konusu AR-GE merkezleri
öğretmenlerin sürekli meslekî gelişimini ve sektörde yaşanan gelişmelere uyumunu destekleyici
salgın sürecinde toplumun ivedi olarak ihtiyaç duyduğu ürünlerin üretilmesini sağlamak amacıyla
faaliyetler geliştirmek, mesleki ve teknik eğitimde öğretimi yapılan alan ve dallara ait öğretim
çalışmalara başlamış ve kısa sürede bu merkezlerde cerrahi maske makinesinden solunum
programları ve ders materyalinin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapmak amacıyla 6 ilde
cihazına, UVC hava sterilizasyon cihazından, N95 standardında maske üretim makinesine,
(Ankara, Antalya, Bursa, İstanbul, İzmir, Kocaeli) «sektörel mükemmeliyet merkezi (SMM)»
video laringoskop cihazından izole numune alma ünitesine, temassız kızılötesi (IR) termometre
kurulmuştur. Bu doğrultuda, Bakanlık tarafından hazırlanan “Sektörel Mükemmeliyet Merkezi
cihazından yoğun bakım yatağına kadar çok sayıda ürün üretilmiş ve sağlık kuruluşlarına
Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönerge” 30.04.2024 tarihli Olur ile yürürlüğe girmiştir.
teslim edilmiştir. Yapılan AR-GE çalışmaları neticesinde mesleki ve teknik eğitim okullarında
> Türkiye genelinde mesleki ve teknik eğitim kurumları tarafından 2.270 patent, faydalı model,
salgınla mücadele kapsamında ürünler üretilmeye başlanmış ve bugüne kadar 40 milyon litre tasarım ve marka başvurusu yapılmış olup bu başvurulardan 475’i tescil edilmiştir. Tescil edilen
MESLEKİ EĞİTİM maske, 500 bin N95 maske, 2,4 milyon adet yüz koruyucu siperlik, 2,2 milyon adet tulum/ ürünlerden 74‘ünün Millî Eğitim Bakanlığı dışındaki kurumlara satışı yapılarak ticarileştirilmesi ve
yüzey temizleyici, 15 milyon litre el dezenfektanı, 3 milyon litre kolonya, 750 milyon adet cerrahi
ek gelir elde edilmesi sağlanmıştır.
önlük üretimi yapılmıştır. Üretilen bu ürünler, ülke içinde sağlık çalışanlarımızın ve halkımızın
hizmetine sunulduğu gibi ülke ekonomisine katkı sağlamak amacıyla Hollanda’dan Belçika’ya,
Fransa’dan Çekya’ya, İngiltere’den Bulgaristan’a birçok ülkeye de ihraç edilmiş ve meslek liseleri Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi
> Mesleki ve teknik eğitimde tespit edilen sorun alanlarının iyileştirilerek Ülkemizin ihtiyaç duyduğu
ilk defa ihracat gerçekleştirmiştir. Aynı zamanda mesleki ve teknik eğitim kurumları ihracatın
nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi amacıyla 12. Kalkınma Planı, Cumhurbaşkanlığı 2024 Yılı
başka bir ayağı olan hizmet alanında da çalışmalar gerçekleştirmiştir. İHA ve pilotaj konularında
Programı, 2026-2024 Orta Vadeli Program ve MEB Stratejik Planı (2028-2024) dikkate alınarak
Azerbaycan ve Romanya’ya eğitimler verilmiş, üretimi mesleki eğitim kurumuna ait olan dronun
mesleki ve teknik eğitimde yeni bir vizyon oluşturulması için Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve
ihracatı Azerbaycan’a yapılmıştır.
220 Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi, 221
> Çıraklık eğitiminin örgün ve zorunlu eğitim kapsamına alınmasına ilişkin yapılan yasal 10.08.2024 tarihli Resmî Gazete’de Sayın Cumhurbaşkanımızın imzasıyla yayımlanmıştır. Mesleki
düzenleme ile mesleki eğitim merkezlerinde eğitim gören öğrencilerin kalfalık ve ustalık ve Teknik Eğitim Politika Belgesi’nin amacı, «Herkesin Bir Mesleği Olmalı” anlayışını düstur
belgesiyle lise diploması alabilmesi ve meslek lisesi mezunlarına sağlanan bütün avantajlardan edinerek sektör işbirlikleriyle mesleki eğitime erişimi ve kaliteyi artırmak; öğrencilerin hayata
faydalanabilmesi mümkün kılınmıştır. Ayrıca Ulusal Genç İstihdamı Stratejisi kapsamında lise ve ve istihdama hazırlanmalarını sağlayarak ülkemizin kalkınması ve refahına katkı sunmak»
üstü mezunu olup istihdamda olmayan genç işsizlerin kısa süreli mesleki eğitim merkezi telafi olarak belirlenmiştir. Ülkemizin mesleki ve teknik eğitimdeki gelecek vizyonunu ortaya koymak
çerçeve öğretim programları yoluyla istihdama kazandırılması söz konusu olmaktadır. amacıyla Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi’nin «Mesleki ve Teknik Eğitimde Gelecek
> Mesleki eğitim merkezlerine devam eden öğrenciler 12. sınıfta kalfalık yeterliliğini kazanmaktadır. Perspektifi ve Yapılacak Çalışmalar» başlığı altında; mesleki ve teknik eğitime erişim, mesleki
ve teknik eğitimde iyileştirme, mesleki ve teknik eğitim ile istihdama hazırlık olmak üzere
Kalfalık yeterliliklerine sahip 12. sınıf öğrencileri, 10 ,9 ve 11’inci sınıf öğrencilerine nispeten
3 ana tema altında 74 strateji yer almakta olup söz konusu Belgenin uygulama ve izleme
işletmeye daha fazla katkı sağladıkları dikkate alınarak farklı ücret uygulanmasına tabi
süreci başlamıştır. Söz gelimi bu stratejiler çerçevesinde; Akademik eğitim alan ortaöğretim
olmalarına ilişkin düzenleme yapılmıştır.
öğrencilerinin de mesleki eğitim alma imkânının geliştirilmesi, şehirler arası meslek lisesi
> İstihdam oranı yaklaşık %90’lar seviyesinde olan mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin mesleki
öğrenci değişim programlarının uygulanması, ortaokul öğrencilerine beceri eğitim programı
açık öğretim lisesi vasıtasıyla lise diploması alma imkânlarının yanında öğrenim gördükleri
uygulanması, meslek lisesi öğrencilerinin finans yönetimi, işletme yönetimi, kriz yönetimi ve
merkezde diploma almalarına yönelik olarak gerekli düzenlemeler yapılarak uygulamaya