Page 223 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 223

>  Ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli AR-GE ve inovasyon alanlarında öğretmen ve öğrencilerimizin   konulmuştur. Yapılan bu değişiklik ile mesleki eğitim merkezi programlarında okuyan öğrenci
 yeni ürünler tasarlaması ve tasarladıkları bu ürünlerin fikrî mülkiyet haklarını alarak ekonomik   sayısı  480  bini  bulmuştur.  Böylece  kadim  ahilik  geleneğinin  günümüzdeki  modern  temsilcisi

 bir değere dönüştürmesi amacıyla 25 ilde mesleki ve teknik eğitim veren okulların bünyesinde   olan  bu  merkezlerde  öğrenim  gören  öğrencilerin  işletmelerde  eğitim  ve  istihdam  oranlarının
 52 AR-GE merkezi kurulmuştur. Kurulan her bir AR-GE merkezi için çalışma alanı belirlenmiştir.   artışının teşvik edilmesi sağlanmıştır.
 AR-GE merkezlerinde 12 alanda 271 ürün üretilmiş, 114 proje gerçekleştirilmiştir. Bu projelerden
                   >  Meslekî  ve  teknik  eğitim  ile  ilgili  sektör  ve  sosyal  ortaklar  arasında  iş  birliğini  esas  alarak
 87’sini desteklemek amacıyla 60 milyon ödenek gönderilmiştir. Söz konusu AR-GE merkezleri
                   öğretmenlerin sürekli meslekî gelişimini ve sektörde yaşanan gelişmelere uyumunu destekleyici
 salgın sürecinde toplumun ivedi olarak ihtiyaç duyduğu ürünlerin üretilmesini sağlamak amacıyla
                   faaliyetler geliştirmek, mesleki ve teknik eğitimde öğretimi yapılan alan ve dallara ait öğretim
 çalışmalara  başlamış  ve  kısa  sürede  bu  merkezlerde  cerrahi  maske  makinesinden  solunum
                   programları  ve  ders  materyalinin  geliştirilmesine  yönelik  çalışmalar  yapmak  amacıyla  6  ilde
 cihazına,  UVC  hava  sterilizasyon  cihazından,  N95  standardında  maske  üretim  makinesine,
                   (Ankara,  Antalya,  Bursa,  İstanbul,  İzmir,  Kocaeli)  «sektörel  mükemmeliyet  merkezi  (SMM)»
 video laringoskop cihazından izole numune alma ünitesine, temassız kızılötesi (IR) termometre
                   kurulmuştur. Bu doğrultuda, Bakanlık tarafından hazırlanan “Sektörel Mükemmeliyet Merkezi
 cihazından  yoğun  bakım  yatağına  kadar  çok  sayıda  ürün  üretilmiş  ve  sağlık  kuruluşlarına
                   Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönerge” 30.04.2024 tarihli Olur ile yürürlüğe girmiştir.
 teslim  edilmiştir.  Yapılan  AR-GE  çalışmaları  neticesinde  mesleki  ve  teknik  eğitim  okullarında
                   >  Türkiye genelinde mesleki ve teknik eğitim kurumları tarafından 2.270 patent, faydalı model,
 salgınla mücadele kapsamında ürünler üretilmeye başlanmış ve bugüne kadar 40 milyon litre   tasarım ve marka başvurusu yapılmış olup bu başvurulardan 475’i tescil edilmiştir. Tescil edilen
 MESLEKİ EĞİTİM  maske,  500  bin  N95  maske,  2,4  milyon  adet  yüz  koruyucu  siperlik,  2,2  milyon  adet  tulum/   ürünlerden 74‘ünün Millî Eğitim Bakanlığı dışındaki kurumlara satışı yapılarak ticarileştirilmesi ve
 yüzey temizleyici, 15 milyon litre el dezenfektanı, 3 milyon litre kolonya, 750 milyon adet cerrahi


                   ek gelir elde edilmesi sağlanmıştır.
 önlük üretimi yapılmıştır. Üretilen bu ürünler, ülke içinde sağlık çalışanlarımızın ve halkımızın
 hizmetine sunulduğu gibi ülke ekonomisine katkı sağlamak amacıyla Hollanda’dan Belçika’ya,
 Fransa’dan Çekya’ya, İngiltere’den Bulgaristan’a birçok ülkeye de ihraç edilmiş ve meslek liseleri   Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi
                   >  Mesleki ve teknik eğitimde tespit edilen sorun alanlarının iyileştirilerek Ülkemizin ihtiyaç duyduğu
 ilk defa ihracat gerçekleştirmiştir. Aynı zamanda mesleki ve teknik eğitim kurumları ihracatın
                   nitelikli  iş  gücünün  yetiştirilmesi  amacıyla  12.  Kalkınma  Planı,  Cumhurbaşkanlığı  2024  Yılı
 başka bir ayağı olan hizmet alanında da çalışmalar gerçekleştirmiştir. İHA ve pilotaj konularında
                   Programı, 2026-2024 Orta Vadeli Program ve MEB Stratejik Planı (2028-2024) dikkate alınarak
 Azerbaycan ve Romanya’ya eğitimler verilmiş, üretimi mesleki eğitim kurumuna ait olan dronun
                   mesleki ve teknik eğitimde yeni bir vizyon oluşturulması için Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve
 ihracatı Azerbaycan’a yapılmıştır.
 220               Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi,   221
   >  Çıraklık  eğitiminin  örgün  ve  zorunlu  eğitim  kapsamına  alınmasına  ilişkin  yapılan  yasal   10.08.2024 tarihli Resmî Gazete’de Sayın Cumhurbaşkanımızın imzasıyla yayımlanmıştır. Mesleki

 düzenleme  ile  mesleki  eğitim  merkezlerinde  eğitim  gören  öğrencilerin  kalfalık  ve  ustalık   ve  Teknik  Eğitim  Politika  Belgesi’nin  amacı,  «Herkesin  Bir  Mesleği  Olmalı”  anlayışını  düstur
 belgesiyle lise diploması alabilmesi ve meslek lisesi mezunlarına sağlanan bütün avantajlardan   edinerek sektör işbirlikleriyle mesleki eğitime erişimi ve kaliteyi artırmak; öğrencilerin hayata
 faydalanabilmesi mümkün kılınmıştır. Ayrıca Ulusal Genç İstihdamı Stratejisi kapsamında lise ve   ve  istihdama  hazırlanmalarını  sağlayarak  ülkemizin  kalkınması  ve  refahına  katkı  sunmak»
 üstü mezunu olup istihdamda olmayan genç işsizlerin kısa süreli mesleki eğitim merkezi telafi   olarak belirlenmiştir. Ülkemizin mesleki ve teknik eğitimdeki gelecek vizyonunu ortaya koymak
 çerçeve öğretim programları yoluyla istihdama kazandırılması söz konusu olmaktadır.   amacıyla  Mesleki  ve  Teknik  Eğitim  Politika  Belgesi’nin  «Mesleki  ve  Teknik  Eğitimde  Gelecek

   >  Mesleki eğitim merkezlerine devam eden öğrenciler 12. sınıfta kalfalık yeterliliğini kazanmaktadır.   Perspektifi ve Yapılacak Çalışmalar» başlığı altında; mesleki ve teknik eğitime erişim, mesleki
                   ve  teknik  eğitimde  iyileştirme,  mesleki  ve  teknik  eğitim  ile  istihdama  hazırlık  olmak  üzere
 Kalfalık  yeterliliklerine  sahip  12.  sınıf  öğrencileri,  10  ,9  ve  11’inci  sınıf  öğrencilerine  nispeten
                   3  ana  tema  altında  74  strateji  yer  almakta  olup  söz  konusu  Belgenin  uygulama  ve  izleme
 işletmeye  daha  fazla  katkı  sağladıkları  dikkate  alınarak  farklı  ücret  uygulanmasına  tabi
                   süreci  başlamıştır.  Söz  gelimi  bu  stratejiler  çerçevesinde;  Akademik  eğitim  alan  ortaöğretim
 olmalarına ilişkin düzenleme yapılmıştır.
                   öğrencilerinin  de  mesleki  eğitim  alma  imkânının  geliştirilmesi,  şehirler  arası  meslek  lisesi
   >   İstihdam oranı yaklaşık %90’lar seviyesinde olan mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin mesleki
                   öğrenci  değişim  programlarının  uygulanması,  ortaokul  öğrencilerine  beceri  eğitim  programı
 açık  öğretim  lisesi  vasıtasıyla  lise  diploması  alma  imkânlarının  yanında  öğrenim  gördükleri
                   uygulanması,  meslek  lisesi  öğrencilerinin  finans  yönetimi,  işletme  yönetimi,  kriz  yönetimi  ve
 merkezde  diploma  almalarına  yönelik  olarak  gerekli  düzenlemeler  yapılarak  uygulamaya
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228