Page 219 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 219

güç olacağı vurgulanmıştır. Bu kapsamda TÜİK tarafından 2023 yılında yayımlanan “iş gücü istatistikleri   Diğer  yandan  yaygın  eğitim  kapsamında  bireylere  mesleki  bilgi,  beceri  ve  yetkinlikleri  kazandırmayı  ya
 raporu” ele alındığında ortaöğretimde mesleki ve teknik eğitim alan öğrencilerin iş gücüne katılımda   da geliştirmeyi hedefleyerek kamu ve özel sektöre ait kurum, kuruluş ve iş yerlerinde de mesleki eğitim

 avantajlı oldukları görülmektedir. Bu durum, uluslararası anlamda birçok diğer ülke için de geçerlidir   verilmektedir.  Bu  yaygın  mesleki  ve  teknik  eğitimler  Millî  Eğitim  Bakanlığı  denetimindedir  (Mesleki  ve
 (Bkz. Şekil 2). Böylece mesleki ve teknik eğitim ile istihdama geçişin kolaylaşması ile eğitimden sonra   Teknik Eğitim Politika Belgesi, 2024). Ayrıca, mesleki ve teknik eğitim sistemi örgün eğitim, çıraklık eğitimi
 iş bulmak için harcanan süre kısalmış, ücretlerin ve kalıcı istihdamın artması sağlanmıştır (Mesleki ve   ve  yaygın  eğitim  olarak  uygulanmakta  ve  birçok  alanda  var  olan  güncel  gelişmeler  mesleki  ve  teknik
 Teknik Eğitim Politika Belgesi, 2024).   eğitimin  içerisine  dâhil  edilmeye  devam  etmektedir.  Bu  alanlardan  bazılarını  aile  ve  tüketici  hizmetleri,

            bilişim teknolojileri biyomedikal cihaz teknolojileri, çocuk gelişimi ve eğitimi, elektrik-elektronik teknolojisi,
 Şekil 2. OECD Ülkelerinde Mezun Olunan Program Türüne Göre İstihdam Durumu (25-34 Yaş)
            endüstriyel otomasyon teknolojileri, gıda teknolojisi, grafik ve fotoğraf, inşaat teknolojisi, maden makine
            teknolojisi, muhasebe ve finansman, raylı sistemler teknolojisi, sağlık hizmetleri, sivil havacılık, uçak bakım,
            yenilenebilir enerji teknolojileri vd. olarak sıralamak mümkündür. Öte yandan Millî Eğitim İstatistikleri Örgün

            Eğitim  2024/2023  kitabında  yer  alan  bilgilere  göre  Millî  Eğitim  Bakanlığı  bünyesinde  mesleki  ve  teknik
            ortaöğretimde net okullaşma oranı 36.04% iken toplam okul sayısı 4.274 ve toplam öğrenci sayısı 1 milyon
            743 bin 390 iken öğretmen sayısı 148 bin 379’dur.  Bununla birlikte Millî Eğitim Bakanlığı sorumluluğunda
 MESLEKİ EĞİTİM  dağılım göstermektedir (Tablo 1).
            Türkiye’de  var  olan  mesleki  ve  teknik  eğitim  yapılanması  okul  türü  ve  program  türü  olarak  şu  şekilde




             Tablo 1. Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki Eğitim Okul ve Program Türleri


                               Okul Türü                                 Program Türü
                                                            Anadolu Teknik Programı

                Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Çok Programlı
                                                            Anadolu Meslek Programı
                Anadolu Lisesi
 (Kaynak: OECD, 2020 Education at a Glance, 2020)
                                                            Mesleki Eğitim Merkezi Programı
                                                            Anadolu Meslek Programı
 216  Şekil  2’de  görüldüğü  üzere  ülkelerde  gelişmişlik  düzeyi  ile  mesleki  ve  teknik  eğitimin  varlığı  ve  bu   217
                Çok Programlı Anadolu Lisesi                Mesleki Eğitim Merkezi Programı
 konuda istihdamın sağlanması doğru orantılı olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu anlamda, dünyada gelişmiş
                                                            Anadolu Lisesi Programı
 ülkelerle azgelişmiş ülkeler arasındaki farkı ortaya koyan en önemli unsurlardan biri nitelikli insan gücüdür
             Mesleki Eğitim Merkezi                      Anadolu Meslek Programı Mesleki Eğitim Merkezi Programı
 denilebilir (Korkmaz, 2015).  Öte yandan, Türkiye’nin 2000’li yılların başından itibaren bilhassa 2002 yılından
                Özel Eğitim Meslek Lisesi                   Anadolu Meslek Programı (Engel Durumu ve Gelişim
 günümüze kadar yeni teknolojilere adaptasyon sağlamaya başlaması ve yeni mesleklerin (veri bilimcisi,
                (İşitme engelliler-Ortopedik engelliler)    Özelliklerine Göre Bireyselleştirilmiş)
 yapay zekâ uzmanı, siber güvenlik uzmanı, dijital pazarlama uzmanı vb.) ortaya çıkması mesleki ve teknik   Görme yetersizliği olan öğrenciler hafif düzeyde zihinsel
                Özel Eğitim Meslek Okulu
 eğitim programlarında teknolojik gelişmeleri takip ederek öğrencilere, yetişkinlere ve bu eğitimleri verecek   yetersizliği/otizmi olan öğrenciler
                                                            Orta veya ağır düzeyde zihinsel engelliler/otizmi olan
 öğretmenlere güncel beceriler kazandırmayı gerekli kılmıştır. Bu sayede, sektörlerde yaşanan dönüşümlere   Özel Eğitim Uygulama Okulu
                                                            öğrenciler
 daha kolay adapte olunabilmektedir. Bu kapsamda, Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim hususunda 1986
            (Kaynak: Cumhurbaşkanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi (2024) faydalanılarak hazırlanmıştır.)
 yılında yayımlanan 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu son yirmi iki yılda çeşitli güncellemelerle (,2017 ,2016
 2021 ,2019 vd.) çağa uyumlu hâle getirilmiştir.   Türkiye’de resmî ve özel mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında dört yıl süreli okul tabanlı
            mesleki eğitim olarak Anadolu Meslek Programı ve Anadolu Teknik Programı mevcut iken, iş yeri tabanlı
 Türkiye’de mevcut durumda mesleki ve teknik eğitim, resmî ve/veya özel ortaöğretim kurumları ile
            olarak ise Mesleki Eğitim Merkezi Programı bulunmaktadır. Öte yandan özel eğitime ihtiyacı olan kişilere
 üniversitelerde  meslek  yüksekokulları,  fakülteler  ve  enstitülerde  örgün  eğitim  şeklinde  verilmektedir.
            (görme engeli, hafif düzeyde zihinsel yetersizliği, otizmi, işitme engeli ve/veya bedensel engeli bulunan özel
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224