Page 139 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 139
1.3. Millî Eğitim Bakanlığı Bütçesinin GSYH İçindeki Payı eğitime yönelik politikaların, ekonomik koşulların ve bütçe tahsislerinin değişimini yansıtmaktadır.
Bu alt başlık altında, eğitime ayrılan bütçe içerisinde yer alan Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinin GSYH 2002 yılında MEB bütçesinin GSYH içerisindeki payı %2,06 iken bu oran, 2007 yılında %2,41’e
içerisindeki payı, 2002-2024 yılları aralığında özelinde incelenmiştir. Söz konusu bütçenin yıllara göre yükselmiştir. Bu artış, eğitimde geniş kapsamlı bir iyileşme ve büyüme sürecinin işareti olarak
oransal değişimi Tablo 4’te detaylandırılmıştır. değerlendirilebilir. 2008 yılında %2,29 olan oran 2013 yılında 2,60’a yükselmiştir. Türkiye’nin ekonomik
büyümesi eğitim harcamalarının artışını desteklemiştir. 2014 yılında %2,71 olan oran 2019 yılında
Tablo 4. Yıllara Göre MEB Bütçesinin GSYH İçindeki Payı
%2,64’tür. 2020 yılında %2,48 olan oran 2024 yılında %2,65’tir. COVID-19 salgını eğitim sistemini
Yıllar GSYH GSYH’ya Oranı (%) derinden etkilemiş, uzaktan eğitim altyapı yatırımları yapılması gerekliliği doğurmuştur. Millî Eğitim
EĞİTİMİN FİNANSMANI VE BÜTÇE
2002 362.109.648.000 2,06 Bakanlığının Bütçesinin GSYH içerisindeki payındaki değişimlerin analizi, devletin eğitime verdiği önemi
2003 472.171.775.000 2,16 ve ekonomik dalgalanmaların bu döneme nasıl yansıdığını göstermektedir.
2004 582.852.798.000 2,12
2. Eğitimde Fırsat Eşitliğini Güçlendirmek için Yapılan Çalışmalara Ayrılan Bütçe
2005 680.275.847.000 2,18
2006 795.757.109.000 2,08 Anayasa’nın 2. maddesinde yer alan “Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, millî dayanışma ve
2007 887.714.414.000 2,41 adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel
2008 1.002.756.496.000 2,29 ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir.” ilkesi gereği Millî Eğitim Bakanlığı olarak
2009 1.006.372.481.000 2,73 fırsat eşitliğini sağlamak amacıyla birtakım çalışmalar yürütülmektedir. Bu kapsamda Bakanlığımız
2010 1.167.664.479.000 2,42 bünyesinde sosyal yardım programları dâhilinde yürütülen çalışmalardan bazıları aşağıda yer almaktadır
2011 1.404.927.615.000 2,43 (MEB, 2024c).
2012 1.581.479.251.000 2,48
2.1. Özel Okullarda Eğitim ve Öğretimin Desteklenmesi
2013 1.823.427.315.000 2,60
2014 2.054.897.828.000 2,71 Özel ilköğretim ve ortaöğretim okullarında eğitim ve öğretim desteği uygulamasının hedef kitlesi;
2015 2.350.941.343.000 2,64 örgün eğitim yapan özel okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde öğrenim gören Türkiye Cumhuriyeti
136 137
2016 2.626.559.710.000 2,91 vatandaşı öğrencilerdir. Özel okullarda öğrenim gören/görecek öğrencilerden eğitim öğretim
2017 3.133.704.267.000 2,71 desteğinden faydalanacak öğrencilerin belirlenme işlemleri, MEB Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin
2018 3.761.165.557.000 2,46 ek ikinci maddesi hükümleri kapsamında hazırlanan e-Kılavuz hükümleri ve MEB Özel Öğretim kurumları
2019 4.317.809.824.000 2,64 Yönetmeliğinin “Eğitim ve Öğretim Desteği Verilebilecek Öğrencilerin Tespit Formunda belirlenen
2020 5.048.567.945.000 2,48 esaslar çerçevesinde Bakanlığımız ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen kontenjan doğrultusunda
2021 7.256.141.737.000 2,02 yapılmaktadır. İlgili bilgiler Tablo 5’te verilmiştir.
2022 15.011.775.979.000 1,26
2023 18.654.000.000.000 2,33
2024 41.159.241.988.232 2,65
Kaynak: Millî Eğitim Bakanlığı 2024 Yılı Bütçe Raporu
Tablo 4’te Millî Eğitim Bakanlığının bütçesinin GSYH içerisindeki payı, eğitim harcamalarının ekonomik
büyüme ile olan ilişkisini ortaya koymaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinin GSYH içindeki payı hem
ekonomik koşullara hem de eğitim politikalarına bağlı olarak dalgalı bir seyir izlemiştir ve bu oranlar;