Page 139 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 139

1.3. Millî Eğitim Bakanlığı Bütçesinin GSYH İçindeki Payı  eğitime yönelik politikaların, ekonomik koşulların ve bütçe tahsislerinin değişimini yansıtmaktadır.


 Bu alt başlık altında, eğitime ayrılan bütçe içerisinde yer alan Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinin GSYH   2002  yılında  MEB  bütçesinin  GSYH  içerisindeki  payı  %2,06  iken  bu  oran,  2007  yılında  %2,41’e
 içerisindeki payı, 2002-2024 yılları aralığında özelinde incelenmiştir. Söz konusu bütçenin yıllara göre   yükselmiştir.  Bu  artış,  eğitimde  geniş  kapsamlı  bir  iyileşme  ve  büyüme  sürecinin  işareti  olarak
 oransal değişimi Tablo 4’te detaylandırılmıştır.  değerlendirilebilir. 2008 yılında %2,29 olan oran 2013 yılında 2,60’a yükselmiştir. Türkiye’nin ekonomik

            büyümesi  eğitim  harcamalarının  artışını  desteklemiştir.  2014  yılında  %2,71  olan  oran  2019  yılında
 Tablo 4. Yıllara Göre MEB Bütçesinin GSYH İçindeki Payı
            %2,64’tür.  2020  yılında  %2,48  olan  oran  2024  yılında  %2,65’tir.  COVID-19  salgını  eğitim  sistemini
 Yıllar  GSYH  GSYH’ya Oranı (%)  derinden  etkilemiş,  uzaktan  eğitim  altyapı  yatırımları  yapılması  gerekliliği  doğurmuştur.  Millî  Eğitim
 EĞİTİMİN FİNANSMANI VE BÜTÇE
 2002  362.109.648.000  2,06  Bakanlığının Bütçesinin GSYH içerisindeki payındaki değişimlerin analizi, devletin eğitime verdiği önemi

 2003  472.171.775.000  2,16  ve ekonomik dalgalanmaların bu döneme nasıl yansıdığını göstermektedir.
 2004  582.852.798.000  2,12
            2. Eğitimde Fırsat Eşitliğini Güçlendirmek için Yapılan Çalışmalara Ayrılan Bütçe
 2005  680.275.847.000  2,18
 2006  795.757.109.000  2,08  Anayasa’nın  2.  maddesinde  yer  alan  “Türkiye  Cumhuriyeti,  toplumun  huzuru,  millî  dayanışma  ve

 2007  887.714.414.000  2,41  adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel
 2008  1.002.756.496.000  2,29  ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir.” ilkesi gereği Millî Eğitim Bakanlığı olarak
 2009  1.006.372.481.000  2,73  fırsat  eşitliğini  sağlamak  amacıyla  birtakım  çalışmalar  yürütülmektedir.  Bu  kapsamda  Bakanlığımız
 2010  1.167.664.479.000  2,42  bünyesinde sosyal yardım programları dâhilinde yürütülen çalışmalardan bazıları aşağıda yer almaktadır

 2011  1.404.927.615.000  2,43  (MEB, 2024c).
 2012  1.581.479.251.000  2,48
             2.1. Özel Okullarda Eğitim ve Öğretimin Desteklenmesi
 2013  1.823.427.315.000  2,60
 2014  2.054.897.828.000  2,71  Özel ilköğretim ve ortaöğretim okullarında eğitim ve öğretim desteği uygulamasının hedef kitlesi;

 2015  2.350.941.343.000  2,64  örgün eğitim yapan özel okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde öğrenim gören Türkiye Cumhuriyeti
 136                                                                                                       137
 2016  2.626.559.710.000  2,91  vatandaşı  öğrencilerdir.  Özel  okullarda  öğrenim  gören/görecek  öğrencilerden  eğitim  öğretim
 2017  3.133.704.267.000  2,71  desteğinden faydalanacak öğrencilerin belirlenme işlemleri, MEB Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliğinin
 2018  3.761.165.557.000  2,46  ek ikinci maddesi hükümleri kapsamında hazırlanan e-Kılavuz hükümleri ve MEB Özel Öğretim kurumları

 2019  4.317.809.824.000  2,64  Yönetmeliğinin  “Eğitim  ve  Öğretim  Desteği  Verilebilecek  Öğrencilerin  Tespit  Formunda  belirlenen
 2020  5.048.567.945.000  2,48  esaslar çerçevesinde Bakanlığımız ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca belirlenen kontenjan doğrultusunda
 2021  7.256.141.737.000  2,02  yapılmaktadır. İlgili bilgiler Tablo 5’te verilmiştir.
 2022  15.011.775.979.000  1,26

 2023  18.654.000.000.000  2,33
 2024  41.159.241.988.232  2,65
 Kaynak: Millî Eğitim Bakanlığı 2024 Yılı Bütçe Raporu


 Tablo 4’te Millî Eğitim Bakanlığının bütçesinin GSYH içerisindeki payı, eğitim harcamalarının ekonomik
 büyüme ile olan ilişkisini ortaya koymaktadır. Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinin GSYH içindeki payı hem
 ekonomik koşullara hem de eğitim politikalarına bağlı olarak dalgalı bir seyir izlemiştir ve bu oranlar;
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144