Page 142 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 142
tarihli ve 17729 sayılı İlköğretim ve Ortaöğretimde Parasız Yatılı veya Burslu Öğrenci Okutma ve Bunlara
Yıllar Öğrenci Sayısı Toplam Harcama (TL)
Yapılacak Sosyal Yardımlara İlişkin Kanun hükümleri doğrultusunda yapılmaktadır. Burs ödemesi
2021 306.482 1.315.874.337
uygulamasının hedef kitlesi ortaokullar, imam-hatip ortaokulları ve özel eğitim ortaokullarının 5, 6, 7 ve
2022 320.461 2.552.933.329
8’inci sınıfları ile ortaöğretim kurumlarının hazırlık sınıfı ve 9, 10 ve 11’inci sınıf öğrencileridir.
2023 321.606 3.659.808.172
Bakanlığı 2024 yılı Sosyal Yardımlar Raporu
17729 sayılı Kanun kapsamında bursluluğa başvuru yapılabilmesi için; ortaokullar, imam-hatip
ortaokulları veya özel eğitim ortaokullarının 5, 6, 7 ve 8’inci sınıfları, ortaöğretim kurumlarının hazırlık
Tablo 6’da 2002-2023 yılları arasında burs ödemelerinden faydalanan öğrenci sayısı ve gerçekleşen
sınıfı ve 9, 10 ve 11’inci sınıflarında öğrenci olmak, ailenin bir önceki mali yıla ait yıllık gelir toplamından fert
harcamalar üzerine odaklanılmaktadır. Veriler, burs sisteminin yıllar içerisindeki gelişimini ve eğitim
EĞİTİMİN FİNANSMANI VE BÜTÇE
başına düşen net miktarın içinde bulunulan mali yılın merkezî yönetim bütçe kanununda belirtilen Millî
alanında maliyetlerin nasıl değiştiğini göstermektedir. 2002-2010 döneminin ilk yıllarda öğrenci
Eğitim Bakanlığı okul pansiyon ücretinin en azının beş katını geçmemesi kaydıyla maddi imkânlardan
sayısı ve ödemelerde dalgalanmalar görülmektedir. Özellikle 2005-2006 yıllarında büyük bir artış
yoksun bulunmak, ortaöğretim okullarında sınavın yapıldığı ders yılında okul değiştirme cezası almamış
gözlemlenmektedir. Bu dönemde toplam ödemenin artışı, burs sisteminin daha geniş bir kitleye
olmak, ilkokul ve ortaöğretim kurumları bursluluk sınavında başarılı olmak şartları bulunmaktadır.
ulaşmaya başladığını göstermektedir. 2011-2015 döneminde öğrenci sayısı artmaya devam etse de
Konuya ilişkin sayısal veriler Tablo 6’da verilmiştir.
toplam ödemelerdeki artışın hızı yavaşlamıştır. 2014 yılında öğrenci sayısında bir azalma yaşanmış,
fakat toplam ödeme hemen hemen sabit kalmıştır. 2016-2023 döneminde ise dikkat çekici bir artış
Tablo 6. Burs Ödemelerinden Faydalanan Öğrenci Sayısı ve Gerçekleştirilen Harcamalar
yaşanmaktadır. 2016 yılına kadar toplam ödemenin yıllık artış oranı yavaşken 2020 yılından itibaren
Yıllar Öğrenci Sayısı Toplam Harcama (TL) büyük bir artış görülmektedir. 2022 ve 2023 yıllarında toplam ödemeler, önceki yıllara göre artış
2002 109.894 17.222.588 göstermiştir. Veriler, burs sisteminin eğitim alanındaki etkisini ve yıllar içerisindeki gelişimini net bir
2003 101.382 25.037.299 şekilde ortaya koymaktadır. Özellikle 2020 yılından itibaren burs sistemine yapılan yatırımların arttığı ve
2004 96.348 26.777.036 daha fazla öğrenciye ulaşma çabasının net bir şekilde hissedildiği görülmektedir. Bu artışlar, eğitimde
2005 116.262 58.037.990 eşitlik sağlama ve fırsat eşitliği oluşturma adına önemli bir adım olarak değerlendirilebilir.
2006 122.464 65.763.168
2.3. Ücretsiz Ders Kitabı Dağıtımı
2007 140.258 97.653.230
140 141
2008 172.940 138.794.726 Ücretsiz Ders Kitabı isimli uygulama, örgün ve yaygın eğitim kurumlarına devam eden öğrencilerin
2009 184.295 173.119.351 ders kitaplarının zamanında ve ücretsiz şekilde temin edilerek eğitime erişim imkânlarının artırılması
2010 212.103 226.933.242 ve fırsat eşitliğinin güçlendirilmesini amaçlayan bir sosyal yardım programıdır. 1739 sayılı Millî Eğitim
2011 234.188 307.947.852 Temel Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları
2012 254.128 382.045.870 Yönetmeliği, Merkezî Yönetim Bütçe Kanunu, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve
2013 254.833 422.676.207 Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Bütçe Uygulama Talimatları çerçevesinde yürütülen
2014 243.114 426.810.938 bu uygulama 2003-2004 eğitim ve öğretim yılından itibaren ilköğretim öğrencilerine yönelik olarak
2015 242.351 480.814.690 başlatılmış; 2006-2007 eğitim ve öğretim yılından itibaren ortaöğretim öğrencilerini, 2009-2010
2016 258.192 575.014.239 eğitim ve öğretim yılından itibaren açık öğretim ilköğretim ve ortaöğretim öğrencileri ile okuma yazma
2017 207.445 508.771.309 bilmeyen yetişkinleri, 2014-2015 eğitim öğretim yılından itibaren özel öğretim kurumları öğrencilerini
2018 258.281 727.422.608 de içerecek şekilde uygulamanın kapsamı genişletilmiştir. İlköğretim ve ortaöğretim kademesindeki
2019 270.423 894.115.790 öğrencilerin tamamı uygulamanın hedef kitlesini oluşturmaktadır. Uygulama kapsamında ücretsiz
2020 278.896 1.028.691.162 dağıtılmış ders kitaplarının sayıları ve bu kapsamda gerçekleştirilmiş harcamalara ilişkin sayısal detaylar
Tablo 7’de yer almaktadır.