Page 142 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 142

tarihli ve 17729 sayılı İlköğretim ve Ortaöğretimde Parasız Yatılı veya Burslu Öğrenci Okutma ve Bunlara
                                                                                                                                    Yıllar                 Öğrenci Sayısı                Toplam Harcama (TL)
            Yapılacak  Sosyal  Yardımlara  İlişkin  Kanun  hükümleri  doğrultusunda  yapılmaktadır.  Burs  ödemesi
                                                                                                                                     2021                     306.482                        1.315.874.337
            uygulamasının hedef kitlesi ortaokullar, imam-hatip ortaokulları ve özel eğitim ortaokullarının 5, 6, 7 ve
                                                                                                                                     2022                     320.461                       2.552.933.329
            8’inci sınıfları ile ortaöğretim kurumlarının hazırlık sınıfı ve 9, 10 ve 11’inci sınıf öğrencileridir.
                                                                                                                                     2023                     321.606                        3.659.808.172
                                                                                                                           Bakanlığı 2024 yılı Sosyal Yardımlar Raporu
               17729  sayılı  Kanun  kapsamında  bursluluğa  başvuru  yapılabilmesi  için;  ortaokullar,  imam-hatip
            ortaokulları veya özel eğitim ortaokullarının 5, 6, 7 ve 8’inci sınıfları, ortaöğretim kurumlarının hazırlık
                                                                                                                              Tablo 6’da 2002-2023 yılları arasında burs ödemelerinden faydalanan öğrenci sayısı ve gerçekleşen
            sınıfı ve 9, 10 ve 11’inci sınıflarında öğrenci olmak, ailenin bir önceki mali yıla ait yıllık gelir toplamından fert
                                                                                                                           harcamalar  üzerine  odaklanılmaktadır.  Veriler,  burs  sisteminin  yıllar  içerisindeki  gelişimini  ve  eğitim
        EĞİTİMİN FİNANSMANI VE BÜTÇE
            başına düşen net miktarın içinde bulunulan mali yılın merkezî yönetim bütçe kanununda belirtilen Millî
                                                                                                                           alanında  maliyetlerin  nasıl  değiştiğini  göstermektedir.  2002-2010  döneminin  ilk  yıllarda  öğrenci
            Eğitim Bakanlığı okul pansiyon ücretinin en azının beş katını geçmemesi kaydıyla maddi imkânlardan
                                                                                                                           sayısı  ve  ödemelerde  dalgalanmalar  görülmektedir.  Özellikle  2005-2006  yıllarında  büyük  bir  artış
            yoksun bulunmak, ortaöğretim okullarında sınavın yapıldığı ders yılında okul değiştirme cezası almamış
                                                                                                                           gözlemlenmektedir.  Bu  dönemde  toplam  ödemenin  artışı,  burs  sisteminin  daha  geniş  bir  kitleye
            olmak,  ilkokul  ve  ortaöğretim  kurumları  bursluluk  sınavında  başarılı  olmak  şartları  bulunmaktadır.
                                                                                                                           ulaşmaya  başladığını  göstermektedir.  2011-2015  döneminde  öğrenci  sayısı  artmaya  devam  etse  de
            Konuya ilişkin sayısal veriler Tablo 6’da verilmiştir.
                                                                                                                           toplam  ödemelerdeki  artışın  hızı  yavaşlamıştır.  2014  yılında  öğrenci  sayısında  bir  azalma  yaşanmış,
                                                                                                                           fakat  toplam  ödeme  hemen  hemen  sabit  kalmıştır.  2016-2023  döneminde  ise  dikkat  çekici  bir  artış
            Tablo 6. Burs Ödemelerinden Faydalanan Öğrenci Sayısı ve Gerçekleştirilen Harcamalar
                                                                                                                           yaşanmaktadır.  2016  yılına  kadar  toplam  ödemenin  yıllık  artış  oranı  yavaşken  2020  yılından  itibaren
                      Yıllar                 Öğrenci Sayısı               Toplam Harcama (TL)                              büyük  bir  artış  görülmektedir.  2022  ve  2023  yıllarında  toplam  ödemeler,  önceki  yıllara  göre  artış

                      2002                     109.894                         17.222.588                                  göstermiştir.  Veriler,  burs  sisteminin  eğitim  alanındaki  etkisini  ve  yıllar  içerisindeki  gelişimini  net  bir
                      2003                      101.382                        25.037.299                                  şekilde ortaya koymaktadır. Özellikle 2020 yılından itibaren burs sistemine yapılan yatırımların arttığı ve
                      2004                      96.348                         26.777.036                                  daha fazla öğrenciye ulaşma çabasının net bir şekilde hissedildiği görülmektedir. Bu artışlar, eğitimde
                      2005                      116.262                        58.037.990                                  eşitlik sağlama ve fırsat eşitliği oluşturma adına önemli bir adım olarak  değerlendirilebilir.

                      2006                     122.464                         65.763.168
                                                                                                                           2.3. Ücretsiz Ders Kitabı Dağıtımı
                      2007                     140.258                         97.653.230
    140                                                                                                                                                                                                                  141
                      2008                     172.940                         138.794.726                                    Ücretsiz Ders Kitabı isimli uygulama, örgün ve yaygın eğitim kurumlarına devam eden öğrencilerin
                      2009                     184.295                         173.119.351                                 ders kitaplarının zamanında ve ücretsiz şekilde temin edilerek eğitime erişim imkânlarının artırılması
                      2010                      212.103                       226.933.242                                  ve fırsat eşitliğinin güçlendirilmesini amaçlayan bir sosyal yardım programıdır. 1739 sayılı Millî Eğitim

                      2011                     234.188                         307.947.852                                 Temel Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları
                      2012                     254.128                        382.045.870                                  Yönetmeliği,  Merkezî  Yönetim  Bütçe  Kanunu,  5018  sayılı  Kamu  Mali  Yönetimi  ve  Kontrol  Kanunu  ve
                      2013                     254.833                        422.676.207                                  Cumhurbaşkanlığı  Strateji  ve  Bütçe  Başkanlığı  Bütçe  Uygulama  Talimatları  çerçevesinde  yürütülen

                      2014                      243.114                       426.810.938                                  bu  uygulama  2003-2004  eğitim  ve  öğretim  yılından  itibaren  ilköğretim  öğrencilerine  yönelik  olarak
                      2015                     242.351                        480.814.690                                  başlatılmış;  2006-2007  eğitim  ve  öğretim  yılından  itibaren  ortaöğretim  öğrencilerini,  2009-2010
                      2016                     258.192                         575.014.239                                 eğitim ve öğretim yılından itibaren açık öğretim ilköğretim ve ortaöğretim öğrencileri ile okuma yazma
                      2017                     207.445                        508.771.309                                  bilmeyen yetişkinleri, 2014-2015 eğitim öğretim yılından itibaren özel öğretim kurumları öğrencilerini
                      2018                     258.281                         727.422.608                                 de  içerecek  şekilde  uygulamanın  kapsamı  genişletilmiştir.  İlköğretim  ve  ortaöğretim  kademesindeki

                      2019                     270.423                         894.115.790                                 öğrencilerin  tamamı  uygulamanın  hedef  kitlesini  oluşturmaktadır.  Uygulama  kapsamında  ücretsiz
                      2020                     278.896                        1.028.691.162                                dağıtılmış ders kitaplarının sayıları ve bu kapsamda gerçekleştirilmiş harcamalara ilişkin sayısal detaylar
                                                                                                                           Tablo 7’de yer almaktadır.
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147