Page 146 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 146
KAYNAKÇA
sayısı 335.900 ile belirgin bir artış yaşanmış ve 756.944.673,84 harcamalar yaklaşık dört katına çıkmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024a). Deprem Bölgesi İlleri Raporu. Bağlantı adresi: https://but-
ceveperformans.meb.gov.tr/file/113.pdf, Son erişim tarihi: 31.10.2024
2017 yılında öğrenci sayısı 301.777 ile 1.178.799.136,93 TL’yle en yüksek harcamanın yapıldığı yıl olarak
öne çıkmaktadır. 2018-2019 eğitim öğretim yılında destek uygulaması kademeli olarak kaldırıldığı için
Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024b). Millî Eğitim Bakanlığı 2024 Yılı Bütçe Raporu. Bağlantı
öğrenci sayılarında ve harcamalarında da aynı doğrultuda bir azalış gerçekleşmiştir (MEB, 2024c).
adresi: https://butceveperformans.meb.gov.tr/file/120.pdf, Son erişim tarihi: 31.10.2024
Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024c). Millî Eğitim Bakanlığı 2024 Sosyal Yardımlar Raporu.
BÖLÜM DEĞERLENDİRMESİ
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na göre, belirli bir zaman dilimindeki gelir ve gider
EĞİTİMİN FİNANSMANI VE BÜTÇE
tahminlerini gösteren, usulüne uygun olarak yürürlüğe konulan belge olarak bütçe; kaynakların etkili,
ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması için son derece önemlidir. Bu sebeple bütçe kullanımının
sonuçlarının politika ve önceliklerle bağlantılı hale getirilmesi, sonuç odaklı bir mali yönetim anlayışının
esas alınarak şeffaflık ile hesap verebilirliğin güçlendirilmesi için performans esaslı program bütçesi
sistemi benimsenerek tüm iş ve işlemler Bakanlığımızca bu çerçevede sürdürülmektedir. Ayrıca çağın
ihtiyaçlarına duyarlı, tarafların etkileşim içerisinde olduğu, ürettiği bilgiyi ürüne dönüştürebilen bir
toplum düzeni; eğitim sisteminden geçmektedir. Eğitime erişim başta olmak üzere eğitim kalitesinin
yükseltilmesi, bölge ve okul türleri arasındaki başarı düzeyi farklılıklarının azaltılması temel bir ihtiyaçtır.
Eğitim, ekonomik büyüme ve toplumsal kalkınmanın önemli bir etkenidir. Bu nedenle eğitim için ayrılan
kaynakların etkin ve verimli kullanımı, geleceğin inşasında kritik bir rol oynamaktadır.
Türkiye’nin eğitim sistemine yaptığı yatırımlar ve bu yatırımların ekonomik boyutu hem mevcut
eğitim politikalarının değerlendirilmesi hem de gelecekte daha etkili stratejilerin geliştirilmesi açısından
büyük önem taşımaktadır. Ele alınan bu bölümde paylaşılan bilgilerle 2002-2024 yılları arasında Millî
144 Eğitim Bakanlığının bütçe ayrıntılarına ilişkin veriler ele alınmıştır. Bu kapsamda, eğitim bütçesinin
yapısını analiz ederek kamu ve özel sektör arasındaki dengeleri ve bu yatırımların GSYH içerisindeki
yerini incelemek, sürdürülebilir ve kapsayıcı bir eğitim sisteminin inşası için eğitim bütçesine ilişkin
veriler verilmiştir.