Page 143 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 143

tarihli ve 17729 sayılı İlköğretim ve Ortaöğretimde Parasız Yatılı veya Burslu Öğrenci Okutma ve Bunlara
                      Yıllar                 Öğrenci Sayısı               Toplam Harcama (TL)
 Yapılacak  Sosyal  Yardımlara  İlişkin  Kanun  hükümleri  doğrultusunda  yapılmaktadır.  Burs  ödemesi
                      2021                     306.482                        1.315.874.337
 uygulamasının hedef kitlesi ortaokullar, imam-hatip ortaokulları ve özel eğitim ortaokullarının 5, 6, 7 ve
                      2022                     320.461                        2.552.933.329
 8’inci sınıfları ile ortaöğretim kurumlarının hazırlık sınıfı ve 9, 10 ve 11’inci sınıf öğrencileridir.
                      2023                     321.606                        3.659.808.172
            Bakanlığı 2024 yılı Sosyal Yardımlar Raporu
 17729  sayılı  Kanun  kapsamında  bursluluğa  başvuru  yapılabilmesi  için;  ortaokullar,  imam-hatip
 ortaokulları veya özel eğitim ortaokullarının 5, 6, 7 ve 8’inci sınıfları, ortaöğretim kurumlarının hazırlık
               Tablo 6’da 2002-2023 yılları arasında burs ödemelerinden faydalanan öğrenci sayısı ve gerçekleşen
 sınıfı ve 9, 10 ve 11’inci sınıflarında öğrenci olmak, ailenin bir önceki mali yıla ait yıllık gelir toplamından fert
            harcamalar  üzerine  odaklanılmaktadır.  Veriler,  burs  sisteminin  yıllar  içerisindeki  gelişimini  ve  eğitim
 EĞİTİMİN FİNANSMANI VE BÜTÇE
 başına düşen net miktarın içinde bulunulan mali yılın merkezî yönetim bütçe kanununda belirtilen Millî
            alanında  maliyetlerin  nasıl  değiştiğini  göstermektedir.  2002-2010  döneminin  ilk  yıllarda  öğrenci
 Eğitim Bakanlığı okul pansiyon ücretinin en azının beş katını geçmemesi kaydıyla maddi imkânlardan
            sayısı  ve  ödemelerde  dalgalanmalar  görülmektedir.  Özellikle  2005-2006  yıllarında  büyük  bir  artış
 yoksun bulunmak, ortaöğretim okullarında sınavın yapıldığı ders yılında okul değiştirme cezası almamış
            gözlemlenmektedir.  Bu  dönemde  toplam  ödemenin  artışı,  burs  sisteminin  daha  geniş  bir  kitleye
 olmak,  ilkokul  ve  ortaöğretim  kurumları  bursluluk  sınavında  başarılı  olmak  şartları  bulunmaktadır.
            ulaşmaya  başladığını  göstermektedir.  2011-2015  döneminde  öğrenci  sayısı  artmaya  devam  etse  de
 Konuya ilişkin sayısal veriler Tablo 6’da verilmiştir.
            toplam  ödemelerdeki  artışın  hızı  yavaşlamıştır.  2014  yılında  öğrenci  sayısında  bir  azalma  yaşanmış,
            fakat  toplam  ödeme  hemen  hemen  sabit  kalmıştır.  2016-2023  döneminde  ise  dikkat  çekici  bir  artış
 Tablo 6. Burs Ödemelerinden Faydalanan Öğrenci Sayısı ve Gerçekleştirilen Harcamalar
            yaşanmaktadır.  2016  yılına  kadar  toplam  ödemenin  yıllık  artış  oranı  yavaşken  2020  yılından  itibaren
 Yıllar  Öğrenci Sayısı  Toplam Harcama (TL)  büyük  bir  artış  görülmektedir.  2022  ve  2023  yıllarında  toplam  ödemeler,  önceki  yıllara  göre  artış

 2002  109.894  17.222.588  göstermiştir.  Veriler,  burs  sisteminin  eğitim  alanındaki  etkisini  ve  yıllar  içerisindeki  gelişimini  net  bir
 2003  101.382  25.037.299  şekilde ortaya koymaktadır. Özellikle 2020 yılından itibaren burs sistemine yapılan yatırımların arttığı ve
 2004  96.348  26.777.036  daha fazla öğrenciye ulaşma çabasının net bir şekilde hissedildiği görülmektedir. Bu artışlar, eğitimde
 2005  116.262  58.037.990  eşitlik sağlama ve fırsat eşitliği oluşturma adına önemli bir adım olarak  değerlendirilebilir.

 2006  122.464  65.763.168
             2.3. Ücretsiz Ders Kitabı Dağıtımı
 2007  140.258  97.653.230
 140                                                                                                       141
 2008  172.940  138.794.726  Ücretsiz Ders Kitabı isimli uygulama, örgün ve yaygın eğitim kurumlarına devam eden öğrencilerin
 2009  184.295  173.119.351  ders kitaplarının zamanında ve ücretsiz şekilde temin edilerek eğitime erişim imkânlarının artırılması
 2010  212.103  226.933.242  ve fırsat eşitliğinin güçlendirilmesini amaçlayan bir sosyal yardım programıdır. 1739 sayılı Millî Eğitim

 2011  234.188  307.947.852  Temel Kanunu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları
 2012  254.128  382.045.870  Yönetmeliği,  Merkezî  Yönetim  Bütçe  Kanunu,  5018  sayılı  Kamu  Mali  Yönetimi  ve  Kontrol  Kanunu  ve
 2013  254.833  422.676.207  Cumhurbaşkanlığı  Strateji  ve  Bütçe  Başkanlığı  Bütçe  Uygulama  Talimatları  çerçevesinde  yürütülen

 2014  243.114  426.810.938  bu  uygulama  2003-2004  eğitim  ve  öğretim  yılından  itibaren  ilköğretim  öğrencilerine  yönelik  olarak
 2015  242.351  480.814.690  başlatılmış;  2006-2007  eğitim  ve  öğretim  yılından  itibaren  ortaöğretim  öğrencilerini,  2009-2010
 2016  258.192  575.014.239  eğitim ve öğretim yılından itibaren açık öğretim ilköğretim ve ortaöğretim öğrencileri ile okuma yazma
 2017  207.445  508.771.309  bilmeyen yetişkinleri, 2014-2015 eğitim öğretim yılından itibaren özel öğretim kurumları öğrencilerini
 2018  258.281  727.422.608  de  içerecek  şekilde  uygulamanın  kapsamı  genişletilmiştir.  İlköğretim  ve  ortaöğretim  kademesindeki

 2019  270.423  894.115.790  öğrencilerin  tamamı  uygulamanın  hedef  kitlesini  oluşturmaktadır.  Uygulama  kapsamında  ücretsiz
 2020  278.896  1.028.691.162  dağıtılmış ders kitaplarının sayıları ve bu kapsamda gerçekleştirilmiş harcamalara ilişkin sayısal detaylar
            Tablo 7’de yer almaktadır.
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148