Page 147 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 147

KAYNAKÇA





 sayısı 335.900 ile belirgin bir artış yaşanmış ve 756.944.673,84 harcamalar yaklaşık dört katına çıkmıştır.   Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024a). Deprem Bölgesi İlleri Raporu. Bağlantı adresi: https://but-
               ceveperformans.meb.gov.tr/file/113.pdf, Son erişim tarihi: 31.10.2024
 2017  yılında  öğrenci  sayısı  301.777  ile  1.178.799.136,93  TL’yle  en  yüksek  harcamanın  yapıldığı  yıl  olarak

 öne çıkmaktadır. 2018-2019 eğitim öğretim yılında destek uygulaması kademeli olarak kaldırıldığı için
            Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024b). Millî Eğitim Bakanlığı 2024 Yılı Bütçe Raporu. Bağlantı
 öğrenci sayılarında ve harcamalarında da aynı doğrultuda bir azalış gerçekleşmiştir (MEB, 2024c).
               adresi: https://butceveperformans.meb.gov.tr/file/120.pdf, Son erişim tarihi: 31.10.2024

            Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024c). Millî Eğitim Bakanlığı 2024 Sosyal Yardımlar Raporu.
 BÖLÜM DEĞERLENDİRMESİ


 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na göre, belirli bir zaman dilimindeki gelir ve gider
 EĞİTİMİN FİNANSMANI VE BÜTÇE
 tahminlerini gösteren, usulüne uygun olarak yürürlüğe konulan belge olarak bütçe; kaynakların etkili,
 ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması için son derece önemlidir.  Bu sebeple bütçe kullanımının
 sonuçlarının politika ve önceliklerle bağlantılı hale getirilmesi, sonuç odaklı bir mali yönetim anlayışının

 esas  alınarak  şeffaflık  ile  hesap  verebilirliğin  güçlendirilmesi  için  performans  esaslı  program  bütçesi
 sistemi benimsenerek tüm iş ve işlemler Bakanlığımızca bu çerçevede sürdürülmektedir.  Ayrıca çağın
 ihtiyaçlarına  duyarlı,  tarafların  etkileşim  içerisinde  olduğu,  ürettiği  bilgiyi  ürüne  dönüştürebilen  bir
 toplum düzeni; eğitim sisteminden geçmektedir. Eğitime erişim başta olmak üzere eğitim kalitesinin

 yükseltilmesi, bölge ve okul türleri arasındaki başarı düzeyi farklılıklarının azaltılması temel bir ihtiyaçtır.
 Eğitim, ekonomik büyüme ve toplumsal kalkınmanın önemli bir etkenidir. Bu nedenle eğitim için ayrılan
 kaynakların etkin ve verimli kullanımı, geleceğin inşasında kritik bir rol oynamaktadır.


 Türkiye’nin  eğitim  sistemine  yaptığı  yatırımlar  ve  bu  yatırımların  ekonomik  boyutu  hem  mevcut
 eğitim politikalarının değerlendirilmesi hem de gelecekte daha etkili stratejilerin geliştirilmesi açısından
 büyük önem taşımaktadır. Ele alınan bu bölümde paylaşılan bilgilerle 2002-2024 yılları arasında Millî
 144  Eğitim  Bakanlığının  bütçe  ayrıntılarına  ilişkin  veriler  ele  alınmıştır.  Bu  kapsamda,  eğitim  bütçesinin

 yapısını  analiz  ederek  kamu  ve  özel  sektör  arasındaki  dengeleri  ve  bu  yatırımların  GSYH  içerisindeki
 yerini  incelemek,  sürdürülebilir  ve  kapsayıcı  bir  eğitim  sisteminin  inşası  için  eğitim  bütçesine  ilişkin
 veriler verilmiştir.
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152