Page 208 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 208
2024 eğitim öğretim yılında 25 olarak gerçekleşmiştir. Bölüm Değerlendirmesi
Tablo 7. Yıllara Göre Şube Başına Düşen Öğrenci Sayısı Millî Eğitim Bakanlığı Anayasa, 1739 sayılı Millî Temel Eğitim Kanunu ve 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesi’nde verilen görevleri yerine getirmek ve politika belgelerinde yer alan amaç ve hedeflere
Şube Başına Düşen Öğrenci Sayısı
ulaşabilmek için merkezi yönetim bütçesinden kendisine ayrılan bütçe ödeneğini kullanmaktadır. Bu
2002-2003 2012-2023 2022-2023 2023-2024
bütçe içerisinde eğitim altyapısının inşasında kullanılacak yatırım ödenekleri önemli bir yere sahiptir.
İlköğretim 27 - - -
EĞİTİM YATIRIMLARI VE FİZİKİ ALTYAPI
Ülkemizdeki eğitim altyapısı; fiziki yapı, insan kaynağı ve teknolojik donanım açısından dünyada hatırı
İlkokul - 22 22 22
sayılır bir konuma gelmiştir. Eğitimin tüm kademelerinde okullaşma oranları artırılmış, derslik ve
Ortaokul - 27 23 23
öğretmen başına düşen öğrenci sayısı önemli ölçüde azaltılarak OECD ortalamasına yaklaştırılmıştır.
Ortaöğretim 29 23 25 25
Eğitimde imkân ve fırsat eşitliğini güçlendirmek için dezavantajlı öğrenciler başta olmak üzere
Millî Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2023/’2024 ve Geçmişten Günümüze Sayılarla Eğitim 1923-2023 yayınlarından
toplumun tüm kesimlerinin eğitim faaliyetlerine erişimi daha da kolaylaştırılmıştır.2002-2024 yılları
derlenerek hazırlanmıştır.
arasında derslik sayısını 343 binden 608 bin seviyesine taşıyarak ülkemizin dört bir yanı modern
eğitim kurumlarıyla donatılmıştır. Her eğitim kademesinde derslik başına düşen öğrenci sayısı, yeni
yapılan derslikler sayesinde, ülke genelinde her geçen gün azalmaktadır. Yapılan yatırımlar sonrasında
derslik başına düşen öğrenci sayısı ilköğretimde 23’e, ortaöğretimde ise 22’ye düşmüştür. Okullar,
laboratuvardan kütüphaneye ve spor salonuna kadar öğrencilerin ihtiyaç duyacağı her türlü imkânla
donatılmıştır. Okulların fiziki altyapıları geliştirilirken sınıflar en yeni teknolojik donanımlara, yüksek
hızlı ve güvenlikli internete kavuşturulmuştur. Öğrencilerin modern, interaktif ve zengin bir öğrenme
ortamında ders görmeleri için yüz binlerce dersliğe etkileşimli tahta kurulmuştur. Bu yönüyle neredeyse
tüm dersliklerinde etkileşimli tahta olan dünyadaki ilk ve tek ülke Türkiye olmuştur. Fiziki altyapı alanında
atılan tüm bu adımlar, uluslararası alanda da karşılığını bulmuştur. Türkiye, OECD ülkeleri arasında
eğitimde teknolojik altyapı sağlama konusunda üst sıralarda yer almaktadır. PISA 2022 raporunda dijital
206 207
kaynak eksikliği bildiren okulların oranı OECD ortalamasının çok altında yer almıştır. Dijital öğrenmeye
hazır olma konusunda %91 gibi bir iyileşme oranıyla OECD ülkeleri geride bırakılmıştır. 2002-2024 yılları
arasında eğitim öğretime yapılan devasa yatırımlarla lider ülke Türkiye idealine uygun şekilde eğitim
öğretim altyapısı geliştirilmektedir. Millî Eğitim Bakanlığı, eğitim-öğretimin kesintiye uğramaması
için aralıksız çalışırken aynı zamanda yeni yatırımlarla eğitimin niteliğini artırmaya ve eğitimin fiziki
altyapısını güçlendirmeye devam etmektedir. Gölpek, F. (2012). Eğitim Getirilerinin Özel ve Sosyal Açıdan
İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 43-53.