Page 206 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 206

2. FİZİKİ ALTYAPI                                                                                                Tablo 6. 2003-2023 Yılları Arasında Yapılan Derslik Sayısı


               Fiziki  altyapı,  eğitim  öğretim  hizmetleri  için  tahsis  edilen  finansal  kaynakların  öğrencilerin  eğitim                        2003-2023 yılları arasında yapılan derslik sayısı
            öğretim süreçlerine doğrudan yansıyan en önemli unsurlardandır. Eğitimde fiziki altyapı, öğrenme ve                                                          Ortaöğretim                    Eğitime %100
                                                                                                                                                                                          Yaygın
                                                                                                                                 Yıl         Toplam       İlköğretim    (Mesleki teknik               destek kampanyası
            öğretme  süreçlerini  doğrudan  etkileyen  temel  bileşendir.  Eğitimin  fiziki  altyapısı;  derslik  sayısı,  okul                                            dâhil)         eğitim     kapsamında yapılan
            binalarının ve eğitim tesislerinin durumu, eğitim öğretim araç gereçleri, laboratuvarlar, atölyeler, spor           2003          15 253        14 569          553            131               -
        EĞİTİM YATIRIMLARI VE FİZİKİ ALTYAPI
            salonları,  oyun  alanları,  pansiyonlar,  kütüphaneler,  teknolojik  donanımlar,  dijital  eğitim  teknolojileri   2004          28 078        18 355          2 476          104             7 143
            donanımları, sosyal alanlar, okul bahçeleri gibi pek çok unsuru kapsamaktadır.                                      2005          28 698        21 207          683            155             6 653

                                                                                                                                2006          28 243        20 049          1 336          114             6 744
             2.1. Eğitimde Fiziki Altyapının Önemi ve Etkisi
                                                                                                                                2007          15 728         11 146         928            124             3 530
               Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli felsefesine dayanan öğretim programlarının temel yaklaşımı, öğrenci
                                                                                                                                2008          16 790        14 674          716            42              1 358
            profili, beceriler çerçevesi, bütüncül eğitim yaklaşımı, öğrenme-öğretme yaşantıları ve öğrenme çıktıları
                                                                                                                                2009          9 844          7 452          1 720          48               624
            çerçevesi (MEB, 2024a) bileşenlerinin hayata geçirilmesinde öğretmen ve öğrenciler başta olmak üzere
                                                                                                                                2010          17 317        11 598          2 725          27              2 967
            eğitimin tüm paydaşlarına katkıda bulunur. Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı’nda (MEB,                2011         9 802          4 974          1 763          54              3 011
            2024c) yer alan hedeflere ulaşılmasında temel fonksiyonlardan biri olma özelliği taşıması bakımından da             2012          18 706        10 255         4 300           72              4 079
            eğitimde fiziksel altyapı önemli bir işlevi yerine getirmektedir.                                                   2013          17 266        9 826          3 849           125             3 466

                                                                                                                                2014          28 748        18 857          6 812          68              3 011
               Millî  eğitimin  genel  ve  özel  amaçları  doğrultusunda,  toplumun  her  ferdinin  yetenekleri  ölçüsünde
                                                                                                                                2015          15 145         9 158         4 468            1               1 518
            yararlanabileceği  kaliteli  eğitim  ortamlarının  sağlanması  eğitim  öğretim  süreçleri  için  büyük  önem
                                                                                                                                2016          19 978        9 200           7 781           12             2 985
            taşımaktadır.  Fiziki  altyapısı  tamamlanmış  bir  eğitim  ortamında  kaliteli  ve  nitelikli  bir  eğitim  öğretim
                                                                                                                                2017          14 405         6 763         5 364           221             2 057
            süreci geçirilebilir. Örneğin; güvenli, sağlıklı, ferah, interaktif öğrenme materyalleri ve teknolojik araçlar
                                                                                                                                2018          18 307         9 212          6 910          368              1 817
            açısından donanımlı okullar, öğrencilere daha verimli bir öğrenme ortamı sunarken öğretmenlerin de
                                                                                                                                2019          21 637        13 343          6 145          559             1 590
    204     ders sürecini yönetmesini kolaylaştırır. Öğrenci merkezli, etkileşimli ve teknoloji destekli bir öğrenme                                                                                                     205
                                                                                                                                2020          12 410         7 874          3 196          292             1 048
            deneyimi sunar. Eğitimde fırsat eşitliğini sağlar ve öğrencilerdeki akademik başarıları artırır. Öğrencilerin
                                                                                                                                2021          14 344        9 802          2 499           288             1 755
            bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimlerini destekler.
                                                                                                                                2022          8 582          5 615          1 212          205             1 550
             2.2. Eğitimde Fiziki Altyapının Ana Göstergesi: Derslikler                                                         2023          13 714        10 004          1 640          255              1 815


               Eğitime yapılan yatırımlar arttıkça eğitim öğretim hizmetleri için sunulan fiziki altyapı imkânlarında                     Kaynak: Millî Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2023/’2024
            nitelik  ve  nicelik  olarak  iyileşmeler  görülmektedir.  Ülkemizde  MEB  yatırım  bütçesine  tahsis  edilen
                                                                                                                              Derslik  sayısının  artması,  öğrencilerin  eğitim  ve  öğretim  süreçlerinde  sınıf  ortamında  daha  az
            kaynaklarda  yıllar  içerisinde  büyük  artışlar  gerçekleşmiştir.  Bu  artışların  fiziki  altyapıya  yansıyan  en
                                                                                                                           öğrenciyle bir arada olmasını sağlamaktadır. OECD’ye (2024) göre, düşük sınıf mevcutları öğretmenlerin,
            belirgin  göstergesi,  yatırım  bütçesi  arttıkça  yapımı  gerçekleştirilen  dersliklerdir.  Derslikler,  fırsat  ve
                                                                                                                           öğrencilerin  ihtiyaçlarına  daha  fazla  odaklanmasına  olanak  tanır  ve  ders  süresinin  daha  az  kesintiye
            imkân eşitliği ile her çocuğun eğitime erişimini sağlamak ve okulların eğitim ortamlarını iyileştirmede
                                                                                                                           uğramasını mümkün kılar. Bu nedenle şube başına düşen öğrenci sayılarında meydana gelen azalma,
            en önemli bileşenlerden biridir. Tablo 6’da 2003-2023 yılları arasında eğitim kademelerine göre yapımı
                                                                                                                           yapımı  tamamlanan  derslik  sayılarının  artmasıyla  ilişkilendirilebilir.  Tabloya  göre,  2002-2003  eğitim
            tamamlanan derslik sayısı gösterilmektedir.
                                                                                                                           öğretim yılında, ilköğretim kademesinde 27 olan şube başına düşen öğrenci sayısı, 2023-2024 eğitim
                                                                                                                           öğretim yılında ilkokul kademesinde 22 ve ortaokul kademesinde 23 olarak gerçekleşmiştir. 2002-2003
                                                                                                                           eğitim öğretim yılında, ortaöğretim kademesinde 29 olan şube başına düşen öğrenci sayısı ise 2023-
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211