Page 207 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 207
2. FİZİKİ ALTYAPI Tablo 6. 2003-2023 Yılları Arasında Yapılan Derslik Sayısı
Fiziki altyapı, eğitim öğretim hizmetleri için tahsis edilen finansal kaynakların öğrencilerin eğitim 2003-2023 yılları arasında yapılan derslik sayısı
öğretim süreçlerine doğrudan yansıyan en önemli unsurlardandır. Eğitimde fiziki altyapı, öğrenme ve Ortaöğretim Eğitime %100
Yaygın
Yıl Toplam İlköğretim (Mesleki teknik destek kampanyası
öğretme süreçlerini doğrudan etkileyen temel bileşendir. Eğitimin fiziki altyapısı; derslik sayısı, okul dâhil) eğitim kapsamında yapılan
binalarının ve eğitim tesislerinin durumu, eğitim öğretim araç gereçleri, laboratuvarlar, atölyeler, spor 2003 15 253 14 569 553 131 -
EĞİTİM YATIRIMLARI VE FİZİKİ ALTYAPI
salonları, oyun alanları, pansiyonlar, kütüphaneler, teknolojik donanımlar, dijital eğitim teknolojileri 2004 28 078 18 355 2 476 104 7 143
donanımları, sosyal alanlar, okul bahçeleri gibi pek çok unsuru kapsamaktadır. 2005 28 698 21 207 683 155 6 653
2006 28 243 20 049 1 336 114 6 744
2.1. Eğitimde Fiziki Altyapının Önemi ve Etkisi
2007 15 728 11 146 928 124 3 530
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli felsefesine dayanan öğretim programlarının temel yaklaşımı, öğrenci
2008 16 790 14 674 716 42 1 358
profili, beceriler çerçevesi, bütüncül eğitim yaklaşımı, öğrenme-öğretme yaşantıları ve öğrenme çıktıları
2009 9 844 7 452 1 720 48 624
çerçevesi (MEB, 2024a) bileşenlerinin hayata geçirilmesinde öğretmen ve öğrenciler başta olmak üzere
2010 17 317 11 598 2 725 27 2 967
eğitimin tüm paydaşlarına katkıda bulunur. Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı’nda (MEB, 2011 9 802 4 974 1 763 54 3 011
2024c) yer alan hedeflere ulaşılmasında temel fonksiyonlardan biri olma özelliği taşıması bakımından da 2012 18 706 10 255 4 300 72 4 079
eğitimde fiziksel altyapı önemli bir işlevi yerine getirmektedir. 2013 17 266 9 826 3 849 125 3 466
2014 28 748 18 857 6 812 68 3 011
Millî eğitimin genel ve özel amaçları doğrultusunda, toplumun her ferdinin yetenekleri ölçüsünde
2015 15 145 9 158 4 468 1 1 518
yararlanabileceği kaliteli eğitim ortamlarının sağlanması eğitim öğretim süreçleri için büyük önem
2016 19 978 9 200 7 781 12 2 985
taşımaktadır. Fiziki altyapısı tamamlanmış bir eğitim ortamında kaliteli ve nitelikli bir eğitim öğretim
2017 14 405 6 763 5 364 221 2 057
süreci geçirilebilir. Örneğin; güvenli, sağlıklı, ferah, interaktif öğrenme materyalleri ve teknolojik araçlar
2018 18 307 9 212 6 910 368 1 817
açısından donanımlı okullar, öğrencilere daha verimli bir öğrenme ortamı sunarken öğretmenlerin de
2019 21 637 13 343 6 145 559 1 590
204 ders sürecini yönetmesini kolaylaştırır. Öğrenci merkezli, etkileşimli ve teknoloji destekli bir öğrenme 205
2020 12 410 7 874 3 196 292 1 048
deneyimi sunar. Eğitimde fırsat eşitliğini sağlar ve öğrencilerdeki akademik başarıları artırır. Öğrencilerin
2021 14 344 9 802 2 499 288 1 755
bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimlerini destekler.
2022 8 582 5 615 1 212 205 1 550
2.2. Eğitimde Fiziki Altyapının Ana Göstergesi: Derslikler 2023 13 714 10 004 1 640 255 1 815
Eğitime yapılan yatırımlar arttıkça eğitim öğretim hizmetleri için sunulan fiziki altyapı imkânlarında Kaynak: Millî Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2023/’2024
nitelik ve nicelik olarak iyileşmeler görülmektedir. Ülkemizde MEB yatırım bütçesine tahsis edilen
Derslik sayısının artması, öğrencilerin eğitim ve öğretim süreçlerinde sınıf ortamında daha az
kaynaklarda yıllar içerisinde büyük artışlar gerçekleşmiştir. Bu artışların fiziki altyapıya yansıyan en
öğrenciyle bir arada olmasını sağlamaktadır. OECD’ye (2024) göre, düşük sınıf mevcutları öğretmenlerin,
belirgin göstergesi, yatırım bütçesi arttıkça yapımı gerçekleştirilen dersliklerdir. Derslikler, fırsat ve
öğrencilerin ihtiyaçlarına daha fazla odaklanmasına olanak tanır ve ders süresinin daha az kesintiye
imkân eşitliği ile her çocuğun eğitime erişimini sağlamak ve okulların eğitim ortamlarını iyileştirmede
uğramasını mümkün kılar. Bu nedenle şube başına düşen öğrenci sayılarında meydana gelen azalma,
en önemli bileşenlerden biridir. Tablo 6’da 2003-2023 yılları arasında eğitim kademelerine göre yapımı
yapımı tamamlanan derslik sayılarının artmasıyla ilişkilendirilebilir. Tabloya göre, 2002-2003 eğitim
tamamlanan derslik sayısı gösterilmektedir.
öğretim yılında, ilköğretim kademesinde 27 olan şube başına düşen öğrenci sayısı, 2023-2024 eğitim
öğretim yılında ilkokul kademesinde 22 ve ortaokul kademesinde 23 olarak gerçekleşmiştir. 2002-2003
eğitim öğretim yılında, ortaöğretim kademesinde 29 olan şube başına düşen öğrenci sayısı ise 2023-