Page 207 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 207

2. FİZİKİ ALTYAPI    Tablo 6. 2003-2023 Yılları Arasında Yapılan Derslik Sayısı


 Fiziki  altyapı,  eğitim  öğretim  hizmetleri  için  tahsis  edilen  finansal  kaynakların  öğrencilerin  eğitim   2003-2023 yılları arasında yapılan derslik sayısı
 öğretim süreçlerine doğrudan yansıyan en önemli unsurlardandır. Eğitimde fiziki altyapı, öğrenme ve   Ortaöğretim   Eğitime %100
                                                                           Yaygın
                  Yıl          Toplam       İlköğretim   (Mesleki teknik               destek kampanyası
 öğretme  süreçlerini  doğrudan  etkileyen  temel  bileşendir.  Eğitimin  fiziki  altyapısı;  derslik  sayısı,  okul   dâhil)  eğitim  kapsamında yapılan
 binalarının ve eğitim tesislerinin durumu, eğitim öğretim araç gereçleri, laboratuvarlar, atölyeler, spor   2003  15 253  14 569  553  131  -
 EĞİTİM YATIRIMLARI VE FİZİKİ ALTYAPI
 salonları,  oyun  alanları,  pansiyonlar,  kütüphaneler,  teknolojik  donanımlar,  dijital  eğitim  teknolojileri   2004  28 078  18 355  2 476  104  7 143
 donanımları, sosyal alanlar, okul bahçeleri gibi pek çok unsuru kapsamaktadır.  2005  28 698  21 207  683  155  6 653

                  2006         28 243        20 049          1 336           114             6 744
 2.1. Eğitimde Fiziki Altyapının Önemi ve Etkisi
                  2007          15 728        11 146         928             124             3 530
 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli felsefesine dayanan öğretim programlarının temel yaklaşımı, öğrenci
                  2008         16 790         14 674          716            42              1 358
 profili, beceriler çerçevesi, bütüncül eğitim yaklaşımı, öğrenme-öğretme yaşantıları ve öğrenme çıktıları
                  2009          9 844         7 452          1 720           48              624
 çerçevesi (MEB, 2024a) bileşenlerinin hayata geçirilmesinde öğretmen ve öğrenciler başta olmak üzere
                  2010          17 317        11 598         2 725           27              2 967
 eğitimin tüm paydaşlarına katkıda bulunur. Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı’nda (MEB,   2011  9 802  4 974  1 763  54  3 011
 2024c) yer alan hedeflere ulaşılmasında temel fonksiyonlardan biri olma özelliği taşıması bakımından da   2012  18 706  10 255  4 300  72  4 079
 eğitimde fiziksel altyapı önemli bir işlevi yerine getirmektedir.  2013  17 266  9 826  3 849  125  3 466

                  2014         28 748         18 857         6 812           68              3 011
 Millî  eğitimin  genel  ve  özel  amaçları  doğrultusunda,  toplumun  her  ferdinin  yetenekleri  ölçüsünde
                  2015          15 145        9 158          4 468           1               1 518
 yararlanabileceği  kaliteli  eğitim  ortamlarının  sağlanması  eğitim  öğretim  süreçleri  için  büyük  önem
                  2016          19 978        9 200          7 781           12              2 985
 taşımaktadır.  Fiziki  altyapısı  tamamlanmış  bir  eğitim  ortamında  kaliteli  ve  nitelikli  bir  eğitim  öğretim
                  2017         14 405         6 763          5 364           221             2 057
 süreci geçirilebilir. Örneğin; güvenli, sağlıklı, ferah, interaktif öğrenme materyalleri ve teknolojik araçlar
                  2018          18 307        9 212          6 910          368              1 817
 açısından donanımlı okullar, öğrencilere daha verimli bir öğrenme ortamı sunarken öğretmenlerin de
                  2019          21 637        13 343         6 145          559              1 590
 204  ders sürecini yönetmesini kolaylaştırır. Öğrenci merkezli, etkileşimli ve teknoloji destekli bir öğrenme   205
                  2020          12 410        7 874          3 196          292              1 048
 deneyimi sunar. Eğitimde fırsat eşitliğini sağlar ve öğrencilerdeki akademik başarıları artırır. Öğrencilerin
                  2021         14 344         9 802          2 499          288              1 755
 bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimlerini destekler.
                  2022          8 582         5 615          1 212          205              1 550
 2.2. Eğitimde Fiziki Altyapının Ana Göstergesi: Derslikler  2023  13 714  10 004  1 640  255  1 815


 Eğitime yapılan yatırımlar arttıkça eğitim öğretim hizmetleri için sunulan fiziki altyapı imkânlarında                  Kaynak: Millî Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2023/’2024
 nitelik  ve  nicelik  olarak  iyileşmeler  görülmektedir.  Ülkemizde  MEB  yatırım  bütçesine  tahsis  edilen
               Derslik  sayısının  artması,  öğrencilerin  eğitim  ve  öğretim  süreçlerinde  sınıf  ortamında  daha  az
 kaynaklarda  yıllar  içerisinde  büyük  artışlar  gerçekleşmiştir.  Bu  artışların  fiziki  altyapıya  yansıyan  en
            öğrenciyle bir arada olmasını sağlamaktadır. OECD’ye (2024) göre, düşük sınıf mevcutları öğretmenlerin,
 belirgin  göstergesi,  yatırım  bütçesi  arttıkça  yapımı  gerçekleştirilen  dersliklerdir.  Derslikler,  fırsat  ve
            öğrencilerin  ihtiyaçlarına  daha  fazla  odaklanmasına  olanak  tanır  ve  ders  süresinin  daha  az  kesintiye
 imkân eşitliği ile her çocuğun eğitime erişimini sağlamak ve okulların eğitim ortamlarını iyileştirmede
            uğramasını mümkün kılar. Bu nedenle şube başına düşen öğrenci sayılarında meydana gelen azalma,
 en önemli bileşenlerden biridir. Tablo 6’da 2003-2023 yılları arasında eğitim kademelerine göre yapımı
            yapımı  tamamlanan  derslik  sayılarının  artmasıyla  ilişkilendirilebilir.  Tabloya  göre,  2002-2003  eğitim
 tamamlanan derslik sayısı gösterilmektedir.
            öğretim yılında, ilköğretim kademesinde 27 olan şube başına düşen öğrenci sayısı, 2023-2024 eğitim
            öğretim yılında ilkokul kademesinde 22 ve ortaokul kademesinde 23 olarak gerçekleşmiştir. 2002-2003
            eğitim öğretim yılında, ortaöğretim kademesinde 29 olan şube başına düşen öğrenci sayısı ise 2023-
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212