Page 15 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 15
kaynağının nitelikli hale getirilebilmesi için ihtiyaç duyulan becerilerin mesleki eğitim ve yükseköğretim ortaöğretimde 12’ye düştüğü görülmektedir.
aracılığıyla işgücüne kazandırılması değişen teknoloji, üretim yapısı ve hizmet sunum biçimleri > Okul öncesi eğitim 5 yaş grubunda okullaşma oranı 2002-2003 eğitim öğretim yılında %11,7 iken
doğrultusunda işgücü piyasaları arz ve talep dengesi göz önünde bulundurularak mesleki eğitimin
2023-2024 eğitim öğretim yılında ise net %84,26’ya,
geliştirilmesi hedeflenmektedir.” ifadesinde geleceği inşa edecek olan bireylerin yetiştirilmesine verilen
> İlköğretimde okullaşma oranı 2002-2003 eğitim öğretim yılında net %90,98 iken 2023-2024
önem görülmektedir. Bu önemden hareketle “Köklerden Geleceğe” vurgusuyla “Türkiye Yüzyılı Maarif
eğitim-öğretim yılında ise net %95,65’e,
GELECEĞİN İNŞASI: EĞİTİM (2002-2024)
Modeli Öğretim Programı” geliştirilmiştir (MEB, 2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli”, eğitimin sadece
> Ortaöğretimde okullaşma oranı 2002-2003 eğitim öğretim yılında net %50,57 iken 2023-2024
tek yönlü bilgi aktarımından ibaret olmadığını, bilakis bireylerin ve toplumların gelişiminde vazgeçilmez
eğitim-öğretim yılında ise net %87,97’ye yükselmiştir.
bir rol oynadığını ifade etmektedir. Bu model, çağın ihtiyaçlarına uygun, esnek ve yenilikçi eğitim
sistemleri oluşturarak akademik bilgiyle muhafız, millî ve manevi değerlere sahip ve erdem-değer- > Öğrencinin ait olduğu eğitim kademesine bakılmaksızın hesaplanan yaş gruplarına göre net
eylem ve beceriler ile donatılmış yeni bir nesil yetiştirmeyi hedeflemektedir (MEB, 2024). Böylece, eğitim okullaşma oranı ise 2023-2024 eğitim öğretim yılında 5 yaş grubunda %86,24, 6-9 yaş grubunda
sisteminin 21. yüzyıl gereksinimlerine uyum sağlamak üzere güncellenmesi ile gelenekten alınan güç, %98,61, 10-13 yaş grubunda %98,32, 14-17 yaş grubunda ise %91,25 olarak gerçekleşmiştir.
çağın yenilikleriyle bir araya gelerek daha anlamlı hale gelmektedir.
> Son 22 yılda yaklaşık 4 milyar 250 milyon ders kitabı ücretsiz olarak dağıtılmıştır. 2024-2025
Türkiye’de eğitim sistemi, 18 milyonu aşkın öğrenci, 1 milyonun üzerinde öğretmen ve 100 bine yakın eğitim öğretim yılında da bu kapsamda yaklaşık 180 milyon ders kitabı öğrencilere ücretsiz
eğitim kurumu ile yaklaşık 20 milyon bireyi doğrudan; dolaylı olarak ise tüm Türkiye’yi etkilemektedir. olarak ulaştırılmıştır.
Niceliksel olarak 85 milyon bireyi etkileyen bir sisteme ait sayısal veriler ne kadar güçlüyse geleceğin > 2024-2025 eğitim öğretim yılında 27.600 okulumuzda DSL, 4.300 okulumuzda GSM internet
inşasında temel de o kadar güçlü atılacaktır. Bu yaklaşımla, Millî Eğitim Bakanlığının son 22 yılda ve 1.100 okulumuzda VSAT (uydu) internet erişimi sağlanarak toplamda 45.500 okulumuzun
geliştirdiği politikalardan hayata geçirdiği proje ve uygulamalara kadar niceliksel artış ve niteliksel gelişim internet hizmetinden faydalanması sağlanmıştır.
önem arz etmektedir. Resmî kayıt ve istatistik verilerine göre 2002 yılından itibaren eğitimde sağlanan
> FATİH Projesi kapsamında okullarımıza hızlı, güvenli ve kesintisiz internet erişimi için fiber
gelişmelere nicelik açısından baktığımızda;
altyapının sunulması çalışmaları yürütülmektedir. Bu kapsamda 2015 yılından bugüne kadar
> 2002-2003 eğitim öğretim yılında örgün eğitimdeki 43.696 okul sayısının 2023-2024 eğitim yaklaşık 12.500 okulumuza yüksek güvenlikli geniş bant fiber internet erişimi sağlanmıştır. Bu
öğretim yılında 75.467’ye, sayının 18.000’e ulaşması için yeni bir protokol imzalanmıştır.
12 13
> Örgün eğitimde 2002-2003 eğitim öğretim yılında 367.145 derslik sayısının 2023-2024 eğitim Resmî içeriklere göre 2002 yılından itibaren eğitimde sağlanan gelişmelere niteliksel açıdan
öğretim yılında 742.829’a, bakıldığında ise çok kapsamlı ve çok boyutlu sonuçlara ulaşılmaktadır. Bütüncül bir bakış açısı ile
> 2002-2003 eğitim öğretim yılında resmî okullarımızdaki 540.433 öğretmen sayısının 2023- yaklaşıldığında, eğitim kalitesini artırmak için Millî Eğitim Bakanlığı çalışmalarını; öğretimin niteliğini,
2024 eğitim öğretim yılında 1.186.433’e yükseldiği görülmektedir. öğretmenin toplumsal saygınlığını ve okullarımızın itibarını ve etkinliğini artırmak temel prensipleri
üzerine kurgulamaktadır. Bu prensipler çerçevesinde; hâkimlere, savcılara, mühendislere veya
> Okul başına düşen öğrenci sayısı 2002-2003 eğitim öğretim yılında ilköğretimde 294,
avukatlara kendi mesleklerine has özel kanunlar mevcutken öğretmenlik mesleğinin yalnızca devlet
ortaöğretimde 399 iken 2023-2024 eğitim öğretim yılında ilkokulda 224, ortaokulda 282,
memurları kanunuyla düzenlemesi ve öğretmenlik mesleğinin gerekleri ve itibarı açısından sürdürülebilir
ortaöğretimde 378’e düştüğü,
olmaması sebepleriyle kapsamlı bir meslek kanunu düzenlenmesine ihtiyaç duyulmuştur. Bu ihtiyaç
> Bir dersliğe düşen öğrenci sayısının 2002-2003 eğitim öğretim yılında ilköğretimde 36, doğrultusunda, tüm şûralarda da dile getirilen kararlardan biri olarak Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun
ortaöğretimde 30 iken 2023-2024 eğitim öğretim yılında ilköğretimde 23, ortaöğretimde 22’ye çıkarılması amacıyla öğretmenlik mesleğinin özel ihtisas mesleği olduğunu güvence altına almak üzere
düştüğü, 14.02.2022 tarihli Resmî Gazete’de ilgili Kanun (2024) çıkarılmıştır. Bu Kanun ile öğretmen atamaları,
> Öğretmen başına düşen öğrenci sayısı ise 2002-2003 eğitim öğretim yılında ilköğretimde mesleki gelişimleri ve kariyer basamaklarına ilişkin düzenlemeler için yasal zemin hazırlanmış, böylece
28, ortaöğretimde 18 iken 2023-2024 eğitim öğretim yılında ilkokulda 18, ortaokulda 14, öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin sürekli desteklenmesini sağlamanın yanı sıra kariyer basamakları