Page 15 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 15

kaynağının nitelikli hale getirilebilmesi için ihtiyaç duyulan becerilerin mesleki eğitim ve yükseköğretim   ortaöğretimde 12’ye düştüğü görülmektedir.
 aracılığıyla  işgücüne  kazandırılması  değişen  teknoloji,  üretim  yapısı  ve  hizmet  sunum  biçimleri     >  Okul öncesi eğitim 5 yaş grubunda okullaşma oranı 2002-2003 eğitim öğretim yılında %11,7 iken

 doğrultusunda  işgücü  piyasaları  arz  ve  talep  dengesi  göz  önünde  bulundurularak  mesleki  eğitimin
                   2023-2024 eğitim öğretim yılında ise net %84,26’ya,
 geliştirilmesi hedeflenmektedir.” ifadesinde geleceği inşa edecek olan bireylerin yetiştirilmesine verilen
                   >  İlköğretimde okullaşma oranı 2002-2003 eğitim öğretim yılında net %90,98 iken 2023-2024
 önem görülmektedir. Bu önemden hareketle “Köklerden Geleceğe” vurgusuyla “Türkiye Yüzyılı Maarif
                   eğitim-öğretim yılında ise net %95,65’e,
 GELECEĞİN İNŞASI: EĞİTİM (2002-2024)
 Modeli  Öğretim  Programı”  geliştirilmiştir  (MEB,  2024).  Türkiye  Yüzyılı  Maarif  Modeli”,  eğitimin  sadece
                   >  Ortaöğretimde okullaşma oranı 2002-2003 eğitim öğretim yılında net %50,57 iken 2023-2024
 tek yönlü bilgi aktarımından ibaret olmadığını, bilakis bireylerin ve toplumların gelişiminde vazgeçilmez
                   eğitim-öğretim yılında ise net %87,97’ye yükselmiştir.
 bir  rol  oynadığını  ifade  etmektedir.  Bu  model,  çağın  ihtiyaçlarına  uygun,  esnek  ve  yenilikçi  eğitim
 sistemleri  oluşturarak  akademik  bilgiyle  muhafız,  millî  ve  manevi  değerlere  sahip  ve  erdem-değer-    >  Öğrencinin  ait  olduğu  eğitim  kademesine  bakılmaksızın  hesaplanan  yaş  gruplarına  göre  net
 eylem ve beceriler ile donatılmış yeni bir nesil yetiştirmeyi hedeflemektedir (MEB, 2024). Böylece, eğitim   okullaşma oranı ise 2023-2024 eğitim öğretim yılında 5 yaş grubunda %86,24, 6-9 yaş grubunda

 sisteminin 21. yüzyıl gereksinimlerine uyum sağlamak üzere güncellenmesi ile gelenekten alınan güç,   %98,61, 10-13 yaş grubunda %98,32, 14-17 yaş grubunda ise %91,25 olarak gerçekleşmiştir.
 çağın yenilikleriyle bir araya gelerek daha anlamlı hale gelmektedir.
                   >  Son 22 yılda yaklaşık 4 milyar 250 milyon ders kitabı ücretsiz olarak dağıtılmıştır. 2024-2025

 Türkiye’de eğitim sistemi, 18 milyonu aşkın öğrenci, 1 milyonun üzerinde öğretmen ve 100 bine yakın   eğitim  öğretim  yılında  da  bu  kapsamda  yaklaşık  180  milyon  ders  kitabı  öğrencilere  ücretsiz
 eğitim kurumu ile yaklaşık 20 milyon bireyi doğrudan; dolaylı olarak ise tüm Türkiye’yi etkilemektedir.   olarak ulaştırılmıştır.
 Niceliksel olarak 85 milyon bireyi etkileyen bir sisteme ait sayısal veriler ne kadar güçlüyse geleceğin     >  2024-2025  eğitim  öğretim  yılında  27.600  okulumuzda  DSL,  4.300  okulumuzda  GSM  internet
 inşasında  temel  de  o  kadar  güçlü  atılacaktır.  Bu  yaklaşımla,  Millî  Eğitim  Bakanlığının  son  22  yılda   ve  1.100  okulumuzda  VSAT  (uydu)  internet  erişimi  sağlanarak  toplamda  45.500  okulumuzun
 geliştirdiği politikalardan hayata geçirdiği proje ve uygulamalara kadar niceliksel artış ve niteliksel gelişim   internet hizmetinden faydalanması sağlanmıştır.

 önem arz etmektedir. Resmî kayıt ve istatistik verilerine göre 2002 yılından itibaren eğitimde sağlanan
                   >  FATİH  Projesi  kapsamında  okullarımıza  hızlı,  güvenli  ve  kesintisiz  internet  erişimi  için  fiber
 gelişmelere nicelik açısından baktığımızda;
                   altyapının  sunulması  çalışmaları  yürütülmektedir.  Bu  kapsamda  2015  yılından  bugüne  kadar
   >  2002-2003  eğitim  öğretim  yılında  örgün  eğitimdeki  43.696  okul  sayısının  2023-2024  eğitim   yaklaşık 12.500 okulumuza yüksek güvenlikli geniş bant fiber internet erişimi sağlanmıştır. Bu
 öğretim yılında 75.467’ye,  sayının 18.000’e ulaşması için yeni bir protokol imzalanmıştır.
 12                                                                                                        13
   >  Örgün eğitimde 2002-2003 eğitim öğretim yılında 367.145 derslik sayısının 2023-2024 eğitim   Resmî  içeriklere  göre  2002  yılından  itibaren  eğitimde  sağlanan  gelişmelere  niteliksel  açıdan

 öğretim yılında 742.829’a,  bakıldığında  ise  çok  kapsamlı  ve  çok  boyutlu  sonuçlara  ulaşılmaktadır.  Bütüncül  bir  bakış  açısı  ile
   >  2002-2003  eğitim  öğretim  yılında  resmî  okullarımızdaki  540.433  öğretmen  sayısının  2023-  yaklaşıldığında,  eğitim  kalitesini  artırmak  için  Millî  Eğitim  Bakanlığı  çalışmalarını;  öğretimin  niteliğini,

 2024 eğitim öğretim yılında 1.186.433’e yükseldiği görülmektedir.  öğretmenin  toplumsal  saygınlığını  ve  okullarımızın  itibarını  ve  etkinliğini  artırmak  temel  prensipleri
            üzerine  kurgulamaktadır.  Bu  prensipler  çerçevesinde;  hâkimlere,  savcılara,  mühendislere  veya
   >  Okul  başına  düşen  öğrenci  sayısı  2002-2003  eğitim  öğretim  yılında  ilköğretimde  294,
            avukatlara  kendi  mesleklerine  has  özel  kanunlar  mevcutken  öğretmenlik  mesleğinin  yalnızca  devlet
 ortaöğretimde  399  iken  2023-2024  eğitim  öğretim  yılında  ilkokulda  224,  ortaokulda  282,
            memurları kanunuyla düzenlemesi ve öğretmenlik mesleğinin gerekleri ve itibarı açısından sürdürülebilir
 ortaöğretimde 378’e düştüğü,
            olmaması  sebepleriyle  kapsamlı  bir  meslek  kanunu  düzenlenmesine  ihtiyaç  duyulmuştur.  Bu  ihtiyaç
   >  Bir  dersliğe  düşen  öğrenci  sayısının  2002-2003  eğitim  öğretim  yılında  ilköğretimde  36,   doğrultusunda, tüm şûralarda da dile getirilen kararlardan biri olarak Öğretmenlik Meslek Kanunu’nun

 ortaöğretimde 30 iken 2023-2024 eğitim öğretim yılında ilköğretimde 23, ortaöğretimde 22’ye   çıkarılması amacıyla öğretmenlik mesleğinin özel ihtisas mesleği olduğunu güvence altına almak üzere
 düştüğü,   14.02.2022  tarihli  Resmî  Gazete’de  ilgili  Kanun  (2024)  çıkarılmıştır.  Bu  Kanun  ile  öğretmen  atamaları,
   >  Öğretmen  başına  düşen  öğrenci  sayısı  ise  2002-2003  eğitim  öğretim  yılında  ilköğretimde   mesleki gelişimleri ve kariyer basamaklarına ilişkin düzenlemeler için yasal zemin hazırlanmış, böylece

 28,  ortaöğretimde  18  iken  2023-2024  eğitim  öğretim  yılında  ilkokulda  18,  ortaokulda  14,   öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin sürekli desteklenmesini sağlamanın yanı sıra kariyer basamakları
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20