Page 13 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 13

Gelişen  dünyanın  inşa  ve  ihyasında  eğitim,  erdemli  bir  toplum  inşa  etmenin  temel  şartını  ifade

            etmektedir.    Bireylerin  bilgi,  beceri,  değer  ve  tutum  kazanarak  toplumda  etkili,  yerinde  ve  uyumlu
            bir  şekilde  yer  alabilmeleri  için  yapılan  sistemli  bir  yapıyı  ifade  eden  eğitim  süreci;  amacı  ve  yapısı
            bakımından zaman içinde toplumsal değişimlere bağlı olarak sürekli bir gelişim halindedir. Bu yolculuk,
            kişinin  sosyal,  duygusal  ve  fiziksel  gelişimiyle  birlikte  toplumsal,  kültürel  ve  evrensel  değerlere  göre
            şekillenmesi olarak yansımaktadır.  21. yüzyılda doğrusal veya parabolik de olsa yaşanan küreselleşme,

            teknolojik gelişmeler ve dolayısıyla artan bilgiye erişim hızı ve ekonomik değişiklikler kapsamlarındaki
            atılımların ortak paydası sürekliliğidir. Bu sürekli gelişim ve devinim çağının sonucu olarak bireylerden
            beklenen  becerilerin  diğer  dönemlere  göre  farklılaşması  kaçınılmazdır  (Can  ve  Sezer,  2022;  Hamarat,

            2019). Bu bağlamda 21. yüzyılda bireylerden çok yönlü bir bakış açısına sahip olmaları, öz yönetim ve
            denetim  becerisi  geliştirerek  bilgi  ihtiyaçlarını  karşılamaları,  eleştirel,  sorgulayıcı  düşünebilmeleri  ve
            teknolojiyi etkili bir şekilde kullanmaları beklenmektedir (Karataş, 2021). Bu beklentileri karşılamak ve
            ötesine taşımak ise; ulusal kalkınma ve küresel değerlerin desteklenmesinde en önemli alanlar arasında
            görülen  nitelikli  eğitimin  görevidir  (Abbak  ve  Gelişli,  2023;  OECD,  2019).  Böyle  kutlu  bir  sorumluluğu

            üstelenen  eğitim  alanında,  toplumu  çağın  ötesine  taşınmak  için  yeni  yaklaşımların  ortaya  çıkması  ve
            benimsenmesi kaçınılmazdır. Bu zorunluluğun ürünü olarak da eğitim sistemlerinin çağın gereklilikleri ve
            bireyin ihtiyaçları doğrultusunda geliştirilmesi ve güncellenmesi bir zorunluluk haline gelmektedir. Zira
 GİRİŞ      geçtiğimiz yüzyılın becerileri 21. yüzyıl için temel oluşturmakta ancak bu yüzyılın ihtiyaçlarını karşılamakta

            yeterli  olmamaktadır  (Kalemkuş  vd,  2021).  Bu  nedenle;  eğitim  sistemlerinin  temeli  olan  eğitimde
            demokratikleşme, eğitime katılım, fırsat eşitliği ve kapsayıcılık çerçevesinde öğrenme öğretme süreçleri
            ve  eğitim  programları  başta  olmak  üzere  eğitim  sistemindeki  tüm  unsurların  21.  yüzyılın  koşullarına
            uygun, daha esnek, daha kapsayıcı ve daha erişilebilir hale getirilmesi önem arz etmektedir. Özellikle
                                                                                                           11
            eğitime erişim ve fırsat eşitliğine yönelik uluslararası çalışmalar dijitalleşme ve eğitim teknolojilerinde
            yaşanan gelişmeler son çeyrek asırda eğitimde en belirgin değişimleri de beraberinde getirmiş, böylece
            eğitim sistemlerinin karşılaştığı problemlerin ve fırsatların görünürlüğü artmıştır.


               Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından hazırlanan Kalkınma
            Planları;  ekonomi,  sosyal  güvenlik,    sağlık,  ulaşım,  adalet  ve  eğitim  gibi  konularda  kalkınma  ve

            gelişmeyi hedefleyen ve kamuda uygulanacak siyaseti belirleyen planları ifade etmektedir (SBB, 2023).
            Cumhuriyetin  bu  yeni  yüzyılında  ve  2053  vizyonu  doğrultusunda  2024-2028  dönemini  kapsayan  On
            İkinci  Kalkınma  Planı,  “Türkiye  Yüzyılında  çevreye  duyarlı,  afetlere  dayanıklı,  ileri  teknolojiye  dayalı
            yüksek  katma  değer  üreten,  geliri  adil  paylaşan,  istikrarlı,  güçlü  ve  müreffeh  bir  Türkiye”  vizyonuyla
            hazırlanmıştır.  On  İkinci  Kalkınma  Planında  yer  alan  beş  temel  eksenin  aksı  şüphesiz  eğitim  olarak

            görülmelidir. Nitekim Plan’da yer alan “Sürdürülebilir kalkınmanın sağlanmasında tüm bireylerin fırsat
            eşitliği temelinde nitelikli bir eğitime ve hayat boyu öğrenme imkânlarına erişimi sağlanarak milletimizin
            değerlerini özümsemiş, topluma yararlı birer vatandaş olarak yetişmeleri önem arz etmektedir. İnsan
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18