Page 17 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 17

ile  öğretmenlere  “uzman  öğretmenlik”  ve  “başöğretmenlik”  gibi  ünvanlar  sunarak  meslekte  ilerleme   olmuş, OECD ülkeleri ve AB ülkelerinin ortalamalarının oldukça üzerine çıkmıştır. Eğitime ayrılan bütçe,
 fırsatları yaratılmıştır. Öğretmenlerin meslek öncesi yetiştirilmelerinden, mesleğe girişleri, meslek içinde   eğitime  verilen  önem  ile  doğru  orantılı  olmaktadır.  Sayısal  veriler,  Türkiye’nin  de  OECD  ortalamasına

 ilerlemeleri, sürekli mesleki gelişimleri ile hak, ödev ve sorumlulukları gibi birçok hususları düzenleyen   eşdeğer duruma ulaşmış olduğunun kanıtı olarak değerlendirilmektedir (OECD, 2023). Bu durum ülkemiz
 öğretmenlik  mesleğine  özgü  7528  sayılı  Öğretmenlik  Mesleği  Kanunu  ise,  18.10.2024  tarihli  32696   adına başarı ve çocuklarımız adına memnuniyet verici bir kazanım olarak değerlendirilmektedir.
 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiş, söz konusu Kanun ile öğretmenlerin statülerini
               2002-2024  yılları  arasında  Millî  Eğitim  Bakanlığı  tarafından  yapılan  tüm  bu  çalışmaların  geleceğin
 GELECEĞİN İNŞASI: EĞİTİM (2002-2024)
 güçlendirmek, mesleki gelişimlerini ve kariyer ilerlemelerini desteklemek amaçlanmıştır (Resmî Gazete,
            inşasına temel oluşturması bakımından önem arz ettiği kuşku götürmemektedir. Nitekim, Türkiye’de
 2024). Kanun ile öğretmenlerin hak, ödev ve sorumlulukları ilk defa kanun düzeyinde belirlenmiş olup
            özellikle  son  22  yılda  eğitimdeki  atılımları,  OECD  tarafından  yayımlanan  “2023  Eğitim  Politikası
 öğretmenlik  kariyer  basamakları  süreci  yeniden  düzenlenmiş,  bu  düzenleme  ile  Türkiye’de  eğitim
            Perspektifleri  Raporu”  içerisindeki  “Türkiye’de  Erişim  ve  Kalite  Açısından  Eğitim  Reformlarının
 kalitesinin uzun vadeli artmasında önemli bir adım atıldığı belirtilmiştir (OECD, 2023).
            Değerlendirilmesi”  başlıklı  bölümde  “2000’li  yılların  başından  itibaren  Türkiye’de  eğitim  kalitesini
 Anılan yıl aralığındaki gelişmelere niteliksel bir açılım olarak unutulmamalıdır ki Millî Eğitim Bakanlığı   artırma yolunda ilerlemenin yanı sıra her yaştan öğrenci için eğitime erişimi genişletme yönünde önemli
 tüm bireylerin bilgiye ulaşmasını kolaylaştırmış, eğitim çalışmalarını rahatlıkla yapabilecekleri ortamları   ilerlemeler kaydetmiştir.” ifadesiyle de belirtilmiştir (OECD, 2023). Bu bağlamda “Türkiye Yüzyılı Maarif
 oluşturarak  eğitimde  fırsat  eşitliğini  sağlayacak  “Eğitim  Seferberliği”  anlayışıyla  eğitime  katkı  sunan   Modeli”nin yaşam bulmasına da kaynaklık eden ve 2002-2024 yılları arasında eğitim sürecinde yaşanan

 plan  ve  program  hazırlayıp  uygulamaya  koyma  kararlılığını  göstermiştir.  Bu  kararlılık  ve  inançla  Millî   değişim, dönüşüm ve gelişmelerin değerlendirilmesi öncelikli bir gerekliliktir.
 Eğitim  Bakanlığı  2002-2024  yılları  arasında  özellikle  eğitimin  demokratikleşmesi  ile  eğitime  erişim
               Bu gereklilikten doğan ve nitel bir bakış açısıyla derleme çalışması olarak tasarlanan “Geleceğin İnşası:
 ve  katılımın  önündeki  engelleri  kaldıran  çalışmalar  gerçekleştirmeyi  amaçlamıştır.  Bu  amaçla  “Haydi
            Eğitim 2002-2024” kitabının temelinde ülkemizin eğitim politikasına yön veren Millî Eğitim Bakanlığının
 Kızlar Okula”, “FATİH” ve “PİKTES” gibi birçok proje hayata geçirilmiştir (MEB, 2021). Bu projeler herkesin
            15 farklı konuya yönelik gerçekleştirdiği yeniliklerin ve ilerlemelerinin eğitime yansımalarını ve bunların
 cinsiyet,  ırk,  din,  dil,  engellilik  veya  sosyoekonomik  durumundan  bağımsız  olarak  kaliteli  eğitime
            çıkarımlarını değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda ilgili konulara ilişkin alan yazında yer alan
 erişebilmesi  için  gerekli  adımlar  olarak  nitelendirilmektedir  (Ülker,  2024).  Son  22  yıl  içerisinde  eğitim
            önemli çalışmaların taranması, derleme çalışması olarak tanımlanmaktadır (Coşkun ve Gülleroğlu, 2021).
 sistemindeki  anti-demokratik  uygulamalara  son  verildiği,  eğitimde  fırsat  eşitliğini  güçlendirmek  için
            Belirtilen amaca uygun olarak verilerin analizinde doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Doküman analizi
 çok yönlü sosyal politikaların hayata geçirildiği, eğitime yapılan yatırımların arttırıldığı ve beceri temelli
            tekniği, tanımlanan kavramlar hakkında belirli bir anlayış üretmek için genellikle zengin veri kümeleri
 eğitim müfredatının uygulandığı görülmekledir. Ayrıca, 22 yıl içerisinde müfredat değişiklikleri, seçmeli
 14         sağlamada  uygulanabilmektedir  (Yin,  1994).  Verilerin  analizinde  ve  yorumlanmasında  titiz  bir  teknik   15
 ders uygulamasına geçiş, başörtüsü yasağının kaldırılması ve inanç özgürlüğünün sağlanması, zorunlu
            olarak kabul edilen doküman analizinde (Bowen, 2009), anlamı yakalama, anlayış oluşturma ve teorik
 eğitimin 8 yıldan 12 yıla çıkarılması (4+4+4 düzenlemesi), katsayı uygulamasının ve ağırlıklı ortaöğretim
            bilgi üretme amaçlanmıştır (Strauss ve Cobin, 1998).  Ayrıca doküman analizi, araştırma hedefleri için
 puanının  kaldırılması,  öğrenci  meclisleri  ve  temsilcilikleriyle  yönetime  katılımın  sağlanması,  süreç
            verilere ulaşmak üzere belgeleri inceleyerek gerçekleştirilir (Owen, 2014). Prior (2008), belgelerin sosyal
 boyunca  geliştirilen  standartlar  ve  uygulanan  projeler  gibi  sistematik  yasal  düzenlemelerin  eğitimin
            bağlamlarda oluşturulduğu ve her zaman kolektif ürünler olarak görülmesi gerektiği için, dünyada sabit
 demokratikleşmesi,  eğitime  katılım  ve  eğitimde  fırsat  eşitliğine  olan  katkıları  kanıta  dayalı  olarak
            ve istikrarlı nesneler olmaktan ziyade konumlanmış ürünler olarak görülmesi gerektiğini belirtmektedir.
 yorumlanmaktadır.
            Bu  araştırmada  da  “2002-2024  yılları  arası  Türkiye’de  eğitimle  ilgili  15  farklı  konunun  millî  eğitim

 Bu  bağlamda  bu  gelişmeler,  son  22  yılda  eğitime  yapılan  yatırımların  göstergesi  olarak   sistemindeki yansımaları nelerdir?” sorusunu yanıtlamak için ilgili alan yazın incelenmiş, bunun yanı sıra
 değerlendirilmelidir.  OECD  (2023),  tarafından  yayımlanan  “Eğitim  Politikası  Perspektifleri  Raporu”   üst politika belgeleri ile birlikte Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan diğer dokümanlar (raporlar,
 içeriğinde de belirtildiği üzere Türkiye, 2011-2019 yılları arasında temel eğitimden yükseköğretime kadar   politika belgeleri, iş birliği protokolleri) ile ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına ait resmî internet siteleri ve
 eğitimin  tüm  kademelerinde  eğitim  kurumlarına  harcanan  bütçenin  Gayrisafi  Millî  Hasıladaki  oranını   sosyal medya hesapları da incelemeye tabii tutulmuştur.

 sürekli artırmış, hatta 2019 yılında bu oranı en fazla artıran (%5,2) OECD ülkesi (OECD ortalaması %4,9)
               Millî  Eğitim  Bakanlığının;  2002-2024  yılları  arasındaki  değişim,  dönüşüm  ve  gelişim  yolculuğunu
 olmuştur.  Raporda,  Türkiye’de  2011-2019  yılları  arasında  eğitime  harcanan  bütçedeki  artışın  (%57)
            irdeleyen  “Geleceğin  İnşası:  Eğitim  2002-2024”  isimli  kitabı  15  farklı  başlık  altında  hazırlanmıştır.  Her
 Gayrisafi Millî Hasıladaki artıştan (%46) daha yüksek olduğu da özellikle vurgulanmaktadır. Türkiye 2011
            bölüm kendi özelinde bir giriş ile başlamış, ulusal ve uluslararası politika belgelerindeki yeri incelenmiş,
 ile 2019 yılları arasında eğitim kurumlarına yönelik harcamalarını (GSYİH’ ye oranla) en fazla artıran ülke
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22