Page 133 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 133

Giriş                   Yıllar                  Eğitim Bütçesi (TL)             Artış Oranı

                         2015                      87.910.414.000                  11,47%
 Eğitim,  ekonomik  büyüme  ve  toplumsal  kalkınmanın  temel  itici  gücü  olarak  kabul  edilmektedir.
                         2016                      109.768.136.000                 24,86%
 Bu nedenle eğitim için ayrılan kaynakların etkin ve verimli kullanımı geleceğin inşasında kritik bir rol
                         2017                      122.414.001.000                 11,52%
 oynamaktadır. Türkiye’nin eğitim sistemine yaptığı yatırımlar ve bu yatırımların ekonomik boyutu hem
                         2018                      134.726.827.000                 10,06%
 mevcut eğitim politikalarının değerlendirilmesi hem de gelecekte daha etkili stratejilerin geliştirilmesi
                         2019                      161.611.921.000                 19,96%
 açısından büyük önem taşımaktadır. Bu kapsamda, eğitim bütçesinin yapısını analiz ederek kamu ve
                         2020                      177.605.504.000                 9,90%
 özel sektör arasındaki dengeleri ve bu yatırımların GSYH içerisindeki yerini incelemek sürdürülebilir ve
 EĞİTİMİN FİNANSMANI VE BÜTÇE
                         2021                      211.993.156.000                 19,36%
 kapsayıcı bir eğitim sisteminin inşası için önemli fikirler verebilecektir.
                         2022                      274.384.474.000                 29,43%
                         2023                      651.377.155.000                 137,40%
 Bütçe,  5018  sayılı  Kamu  Mali  Yönetimi  ve  Kontrol  Kanunu’na  göre  belirli  bir  dönemdeki  gelir  ve
                         2024                     1.619.907.408.000                148,69%
 gider  tahminleri  ile  bunların  uygulanmasına  ilişkin  hususları  gösteren  ve  usulüne  uygun  olarak
            Kaynak: Millî Eğitim Bakanlığı 2024 Yılı Bütçe Raporu
 yürürlüğe  konulan  belge  olarak  tanımlanmıştır.  Bütçelerde  tahsis  edilen  kaynakların  etkili,  ekonomik
 ve verimli kullanımı, kaynak kullanımı sonucunda elde edilen çıktı ve sonuçların politika ve önceliklerle
               Tablo 1’de 2002 ile 2024 yılları arasında yıllara göre eğitim bütçesi gösterilmiştir. Türkiye’de eğitime
 ilişkilendirilmesi, sonuç odaklı bir mali yönetim anlayışının getirilmesi, böylece mali saydamlık ve hesap
            ayrılan bütçenin yıllar içindeki artışı, eğitimin ülkenin ekonomik ve sosyal kalkınmasındaki önemini açıkça
 verebilirliğin güçlendirilmesi için performans esaslı program bütçe sistemi benimsenmiştir.
            ortaya koymaktadır. 2002 yılında 10,4 milyar TL olarak belirlenen eğitim bütçesi, 2024 yılına gelindiğinde
 1.  Türkiye’de Eğitimin Bütçe Ayrıntıları  1,6 trilyon TL’yi aşmıştır. Bu artış hem ülkenin büyüyen ekonomik gücünü hem de eğitimin öncelikli bir
            kamu hizmeti olarak değerlendirildiğini göstermektedir.
 Bu  bölümde  ülkemizde  eğitime  ayrılan  bütçe,  2002-2024  yılları  aralığındaki  artış  oranları  ile
 desteklenerek detaylandırılmıştır. Konuya dair sayısal bilgiler aşağıdaki Tablo 1’de almaktadır.  2002-2024  yılları  arasındaki  süreçte  eğitim  bütçesinin  düzenli  bir  şekilde  arttığı  görülmektedir.
            Özellikle 2015 yılından sonra eğitim bütçesindeki artışın hız kazandığı dikkat çekmektedir. Bu dönemde
 Tablo 1. Yıllara Göre Eğitim Bütçesi
            hükûmet, eğitime yaptığı yatırımlar ile öğrenci sayısının artmasını, okullaşma oranının yükseltilmesini
 130        ve eğitimde kalitenin artırılmasını hedeflemiştir. 2016 yılında bütçenin 100 milyar TL’yi aşması, eğitime   131
 Yıllar  Eğitim Bütçesi (TL)  Artış Oranı
            yönelik yatırımların güçlendiğinin bir işaretidir. 2023 yılında 651 milyar TL olan bütçe 2024 yılında 1,6
 2002  10.444.192.700  0,00%
            trilyon TL’ye çıkarılarak çok daha büyük bir sıçrama yaşanmıştır. Bu büyüme eğilimi, eğitimin sadece
 2003  14.250.174.000  36,44%
            öğrenci sayısını artırmak değil aynı zamanda altyapının geliştirilmesi, öğretmenlerin eğitimi ve modern
 2004  17.309.893.946  21,47%
            teknolojiye  dayalı  bir  öğrenme  ortamının  sağlanması  gibi  hedeflerle  desteklendiğini  göstermektedir.
 2005  21.457.891.184  23,96%
            Örneğin,  2000’li  yılların  başında  sınıf  mevcutlarını  azaltmak  ve  öğretmen  açığını  gidermek  amacıyla
 2006  24.095.726.861  12,29%
            başlatılan  yatırımlar,  sonraki  yıllarda  FATİH  Projesi  gibi  eğitim  teknolojilerine  yapılan  harcamalar  ve
 2007  29.762.387.000  23,52%
            dijitalleşme süreçleriyle devam etmiştir.
 2008  32.302.780.650  8,54%
 2009  38.651.617.398  19,65%
               Bütçede  görülen  artış,  aynı  zamanda  kamuoyunun  eğitim  kalitesine  verdiği  önemin  arttığını  ve
 2010  40.490.707.600  4,76%
            eğitimin  GSYH  içerisindeki  payının  giderek  büyüdüğünü  göstermektedir.  Eğitim  yatırımları,  sadece
 2011  49.144.719.500  21,37%
            geleceğin iş gücünü değil aynı zamanda inovasyon ve ekonomik büyümenin temelini oluşturan nitelikli
 2012  56.595.419.190  15,16%
            insan  kaynağının  yetiştirilmesini  de  sağlamaktadır.  Türkiye’de  eğitime  ayrılan  bütçenin  bu  şekilde
 2013  68.344.693.150  20,76%
            artırılması  eğitimin  yaygınlaştırılması  ve  eğitimde  kalitenin  artırılması  için  önemli  bir  adım  olarak
 2014  78.866.391.610  15,40%
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138