Page 231 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 231

Tablo 2. Eğitim Durumlarına Göre İş Gücü İstatistikleri  Bakanlığı  Türkiye  İş  Kurumu  Genel  Müdürlüğü  (İŞKUR),  Türkiye  Odalar  ve  Borsalar  Birliği  Başkanlığı
            (TOBB)  ile  TOBB  Ekonomi  ve  Teknoloji  Üniversitesi  Rektörlüğü  iş  birliğinde  hazırlanan  Uzmanlaşmış
 Eğitim Durumu  İş Gücüne Katılma Oranı  İstihdam Oranı  İşsizlik Oranı
            Meslek Edindirme Merkezleri (UMEM) Projesi Uygulama Protokolü 23 Haziran 2010 tarihinde imzalanarak
 Lise altı eğitimliler  46,4  43,0  7,4
            yürürlüğe girmiştir. İş gücü piyasasında ihtiyaç duyulan meslekleri belirlemek, bu meslekler için gerekli
 Lise  57,3  50,8  11,3
            becerileri tespit etmek ve gelecekteki istihdam artış veya azalışlarını tahmin etmek amacıyla İŞKUR ve
 Mesleki veya teknik lise  67,1  60,4  9,9
            sosyal  paydaşlar  tarafından  ülke  genelinde  işgücü  piyasası  ihtiyaç  analizleri  yapılmıştır.  Bu  analizler,
 Yükseköğretim  77,6  71,4  7,9
            iş  gücü  piyasasında  meydana  gelen  değişim  ve  gelişmeleri  izleyerek  bu  değişimlerin  iş  gücü  ihtiyacı
 Kaynak: (TÜİK, İşgücü İstatistikleri, II. Çeyrek: Nisan-Haziran, 2024)
            üzerindeki etkilerini ortaya koymak ve gerekli önlemleri belirlemek için kullanılmıştır. Ayrıca OSANOR,
 2005-2006 eğitim öğretim yılında, iş piyasasındaki arz ve talep dengesini dikkate alan ve hayat boyu   METGE,  MEGEP,  MTEM,  İKMEP,  HBÖ,  METEK-1,  METEK-3,  SEUP-1,  İMEP-1  gibi  projeler  kapsamında
 öğrenme fırsatları sunan bir mesleki ve teknik eğitim sistemi oluşturulmuştur. Bu sistem; ulusal ve yerel   yapılan iş piyasası ihtiyaç analizleri, mesleki ve teknik eğitimin çok yönlü olarak planlanması ve eğitim

 düzeydeki paydaşların karar alma, uygulama ve izleme süreçlerine katılımını sağlamayı amaçlamaktadır.   müfredatının hazırlanması ve güncellenmesinde önemli bir rol oynamıştır.
 Ayrıca iş hayatında geçerli bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip bireyler yetiştirmek için yeterliliğe dayalı
               Ortaöğretim  düzeyinde  hangi  meslek  alanlarında  eğitim  verileceği,  3308  Sayılı  Mesleki  Eğitim
 modüler öğretim programları uygulanmaya başlanmıştır (Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki Teknik Eğitim   Kanunu çerçevesinde kurulan ve kamu ile özel sektörden mesleki ve teknik eğitimin paydaşlarını içeren
 MESLEKİ EĞİTİM  Programı”nda, bireylerin mesleki becerilerinin yanı sıra iş yaşamının gerektirdiği temel becerilere sahip   Mesleki  Eğitim  Kurulu  tarafından  belirlenmektedir.  Günümüzde,  Anadolu  meslek  ve  Anadolu  teknik
 Strateji Belgesi (2014).


 10.  Kalkınma  Planı’nın  çerçevesinde  oluşturulan  “Temel  ve  Mesleki  Becerilerin  Geliştirilmesi
            programlarında 53 meslek alanı altında 114 farklı dalda, mesleki eğitim merkezi programında 39 meslek
            alanı altında 193 farklı dalda ve özel eğitim meslek okullarında 18 meslek alanı altında 27 farklı dalda
 olması hedeflenmiştir. Bu program, eğitim sistemi ile çalışma hayatı arasındaki ilişkiyi güçlendirmenin

 ülkemizdeki insan kaynağının gelişimi açısından önemini vurgulamıştır. Program kapsamında; bireylerin   mesleki ve teknik eğitim verilmektedir (Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki Teknik Eğitim Strateji Belgesi (2014).
            12.  Kalkınma  Planı’nda  belirlenen  öncelikli  sektörler  ve  iş  gücü  piyasasının  güncel  ihtiyaçlarına  uygun
 bilgi ve iletişim teknolojileri, yabancı dil, finansal okuryazarlık, problem çözme, eleştirel düşünme, iletişim,   nitelikli insan kaynağı yetiştirmek amacıyla yeni alan ve dallar açılmaya devam edilecektir.
 liderlik, kariyer planlama ve iş arama gibi temel beceriler ile sanatsal ve sportif becerilere sahip olmaları
               Mesleki ve teknik eğitim, işbaşı eğitimi ve gerekli ortam ve materyallerin sağlanması açısından önemli
 amaçlanmıştır.
 228        finansal yatırımlar gerektiren bir alandır. 2013 yılında yaklaşık 6,32 milyar TL olan mesleki eğitime ayrılan   229
 16  ve  20.  Millî  Eğitim  Şûra  kararlarında  da  mesleki  eğitime  ciddi  önem  verildiği  görülmektedir.   toplam bütçe, 2018 yılı itibarıyla 12,5 milyar TL’ye çıkarılmıştır. Bu artış, eğitim ortamlarının önemli ölçüde

 Son  yıllarda  mesleki  eğitimin  genel  yapısının  güçlendirilmesi,  mesleki  eğitimde  insan  kaynağının   yenilenmesini  mümkün  kılmıştır.  Okul  yönetimlerinin  okullarının  ihtiyaçlarını  belirlemede  daha  fazla
 güçlendirilmesi ve mesleki eğitimin itibarının artırılması konularında yatırımların artırıldığı bilinmekte ve   sorumluluk ve yetki sahibi olması, eğitim ortamlarının en iyi hâle getirilmesine odaklanmaktadır. Artan
 çalışmaların bu doğrultuda devam ettiği görülmektedir.   öğrenci sayısına rağmen öğrenci başına düşen mesleki ve teknik eğitim bütçesi 2013 yılında 3.916 TL
            iken 2018 yılında 7.609 TL’ye ulaşmıştır. Toplam ve öğrenci başına mesleki eğitime ayrılan bütçedeki bu
 6  Ekim  2012  tarihinde  Bilim,  Sanayi  ve  Teknoloji  Bakanlığı  (BSTB)  ile  Millî  Eğitim  Bakanlığı  (MEB)
            önemli artışlar, son yıllarda mesleki eğitime verilen önemin arttığını göstermektedir (Türkiye’de Meslekî
 arasında imzalanan Organize Sanayi Bölgelerinde Mesleki ve Teknik Eğitimin Güçlendirilmesi Protokolü;
            ve Teknik Eğitimin Görünümü, 2018).
 iş  piyasasının  ihtiyaçlarına  uygun  mesleki  ve  teknik  eğitim  verilmesini,  eğitim-istihdam  ilişkisinin
 güçlendirilmesini ve aktif iş gücü piyasası politikalarının etkin uygulanmasını hedeflemiştir. Bu protokol

 kapsamında,  bazı  Organize  Sanayi  Bölgelerinde  (OSB)  bulunan  mesleki  eğitim  okul  ve  kurumlarının
 kapasitelerinin  geliştirilmesi  ve/veya  yeni  meslek  liselerinin  kurulması  amaçlanmıştır.  Böylece;
 mesleksizlik  sorununun  giderilmesi,  iş  gücünün  istihdam  edilebilirliğinin  artırılması  ve  gerekli  nitelikli
 eleman ihtiyacının karşılanması için öğrenci başına teşvik verilerek istihdamın artırılması hedeflenmiştir.

 Genç  nüfusun  niteliğini  geliştirerek  istihdamını  artırmak  amacıyla  MEB,  Çalışma  ve  Sosyal  Güvenlik
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236