Page 236 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 236
birliği Mutabakat Zaptı 22 Şubat 2024 tarihinde imzalanmıştır. teknolojik becerileri güçlenmiş ve mezunlar iş piyasasında daha rekabetçi bir konuma gelmiştir. Ayrıca
> Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti Millî Eğitim Bakanlığı ile İspanya Krallığı Eğitim, Mesleki Eğitim ve sektörlerle yapılan iş birlikleri sayesinde eğitim kurumları, sektörlerin güncel ihtiyaçlarına daha hızlı
yanıt verebilir hâle gelmiş ve iş gücü piyasasının beklentilerine uygun programlar oluşturulmuştur.
Spor Bakanlığı Arasında Mesleki ve Teknik Eğitim Alanında İş Birliği Mutabakat Zaptı 13 Haziran
Hem ulusal hem de uluslararası projeler, Türkiye’nin mesleki eğitim sistemini küresel standartlara
2024 tarihinde imzalanmıştır.
uyumlu hale getirerek ülkenin ekonomik kalkınmasına ve toplumsal gelişimine katkıda bulunmuştur.
> Azerbaycan Hükümeti ile mesleki ve teknik eğitim alanında iş birliği çalışmaları yapılmasına
Söz konusu projeler, mesleki eğitimin sürdürülebilirliğini sağlayarak gelecekte de nitelikli iş gücünün
yönelik 19. Şubat 2021 tarihinde Mutabakat Zaptı imzalanmıştır.
yetiştirilmesinde stratejik bir rol oynamaya devam edecektir.
“T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Meslekî ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü ile T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı
Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı Arasında Mesleki ve Teknik Eğitimde İş Birliği Protokolü” Bölüm Değerlendirmesi
26.05.2021 tarihinde imzalanmıştır. Bu kapsamda çeşitli ülkelerin talepleri doğrultusunda öğretmenlere
Türkiye’de veya yerinde eğitimler düzenlenmektedir. Benzer şekilde, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Millî Eğitim Bakanlığının uygulamaya koyduğu yenilikler sayesinde mesleki ve teknik eğitime katılım
Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı (YTB) arasında uluslararası öğrencilere verilecek oranı artmış, 2024-2002 yılları arasında mesleki eğitimde önemli gelişmeler yaşanmıştır. İmzalanan
desteklere ilişkin 02 Haziran 2022 tarihli protokol ile 10 Uluslararası Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesine 7 protokollerle iş piyasasının ihtiyaçlarına ve uygun eğitimlerin verilerek istihdamın artması ve mesleki
MESLEKİ EĞİTİM iş birliği protokolüne ise 28 Eylül 2022 tarihli ek protokol ile vakfın faaliyet gösterdiği ülkelerde açılacak verilmesi sağlanmıştır. Mesleki eğitimde kaydedilen ilerlemeler, Türkiye’nin ekonomik kalkınmasına ve
eğitime ayrılan bütçe artırılarak gerekli ortam ve materyaller sağlanarak daha kaliteli bir eğitim
Balkan ülkesinden öğrenci alımına ilişkin süreçler belirlenmektedir. Türkiye Maarif Vakfı (TMV) arasında
istihdam oranlarının artmasına önemli katkılar sağlamıştır. Öğrencilere sunulan imkânlar ve destekler,
olan mesleki eğitim kurumlarına yönelik yapılacak iş birliklerinin kapsamı belirlenmektedir. Millî Eğitim
Bakanlığına bağlı resmî ve özel okullar/kurumlar ile yabancı ülkelerde bulunan, aynı seviyede ve öncelikle
amaçlamaktadır. Bu bağlamda mesleki eğitimin sürekli olarak güncellenmesi ve iyileştirilmesi, geleceğin
aynı türde olan okullar/kurumlar arasında; Uluslararası Kardeş Okul Uygulaması 17.07.2019 tarihli ve onların sadece mesleki becerilerle değil aynı zamanda iş ahlakı ve girişimcilik anlayışıyla donatılmalarını
2019/11 sayılı Genelge ile hayata geçirilmiştir. Bu Genelge kapsamında, 30 ülkeden 137 okul ile ülkemizden iş gücünün gereksinimlerine yanıt verebilmek adına büyük önem taşımaktadır. Mesleki ve teknik
mesleki ve teknik eğitim kurumları kardeş okul olarak eşleştirilmiştir. eğitime hükümet programlarında, kalkınma planlarında, 2023 Eğitim Vizyonu belgesinde ve Millî Eğitim
Şuralarında da önem verildiği görülmektedir. Sonuç olarak Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim, genç
6. Meslek Liselerinin Yürüttüğü Hibe Projeleri
nüfusun ihtiyaçlarını karşılamak ve uluslararası rekabet ortamında geri kalmamak amacıyla sürekli
234 235
gelişmekte ve yenilenmektedir.
Türkiye genelinde mesleki eğitimin güçlendirilmesi amacıyla Millî Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki
eğitim veren kurumlar tarafından yürütülen 64 hibe projesi, çeşitli sektörlerin ihtiyaçlarına yönelik
eğitim programlarının geliştirilmesi, iş piyasası ile eğitim kurumları arasındaki iş birliğinin artırılması
ve öğrencilerin mesleki yeterliliklerini yükseltmeye odaklanmıştır. Bu projeler; lojistik, gıda, otomotiv,
enerji, sağlık ve turizm gibi farklı sektörlerde yenilikçi yaklaşımlar sunarak mesleki eğitimde dijital
materyal geliştirme, iş sağlığı ve güvenliği kültürünün yaygınlaştırılması, kariyer rehberliği, alternatif
enerji sistemleri eğitimi ve moleküler gastronomi gibi alanlarda önemli katkılar sağlamıştır. Örneğin,
“E-mesleğim Var Projesi” Kocaeli’ndeki lojistik meslek liselerinde dijitalleşmeyi teşvik ederken “Gıda
Sektöründe İşgücünün Yeterliliğine Dayalı Müfredat Oluşturma Projesi” gıda sektöründe ulusal meslek
standartlarının oluşturulmasına odaklanmıştır. Bu projeler hem mesleki eğitimin kalitesini artırmış hem
de mezunların iş piyasasında daha rekabetçi olmasını sağlamıştır.
Sonuç olarak yukarıda sıralanan mesleki eğitim projeleri, Türkiye’de mesleki ve teknik eğitimin
niteliğini önemli ölçüde artırmıştır. Bu projeler sayesinde öğrencilerin mesleki yeterlilikleri gelişmiş,