Page 236 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 236

birliği Mutabakat Zaptı 22 Şubat 2024 tarihinde imzalanmıştır.                                          teknolojik becerileri güçlenmiş ve mezunlar iş piyasasında daha rekabetçi bir konuma gelmiştir. Ayrıca

                   >  Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti Millî Eğitim Bakanlığı ile İspanya Krallığı Eğitim, Mesleki Eğitim ve   sektörlerle  yapılan  iş  birlikleri  sayesinde  eğitim  kurumları,  sektörlerin  güncel  ihtiyaçlarına  daha  hızlı
                                                                                                                           yanıt  verebilir  hâle  gelmiş  ve  iş  gücü  piyasasının  beklentilerine  uygun  programlar  oluşturulmuştur.
                   Spor Bakanlığı Arasında Mesleki ve Teknik Eğitim Alanında İş Birliği Mutabakat Zaptı 13 Haziran
                                                                                                                           Hem  ulusal  hem  de  uluslararası  projeler,  Türkiye’nin  mesleki  eğitim  sistemini  küresel  standartlara
                   2024 tarihinde imzalanmıştır.
                                                                                                                           uyumlu hale getirerek ülkenin ekonomik kalkınmasına ve toplumsal gelişimine katkıda bulunmuştur.
                   >  Azerbaycan  Hükümeti  ile  mesleki  ve  teknik  eğitim  alanında  iş  birliği  çalışmaları  yapılmasına
                                                                                                                           Söz  konusu  projeler,  mesleki  eğitimin  sürdürülebilirliğini  sağlayarak  gelecekte  de  nitelikli  iş  gücünün
                   yönelik 19. Şubat 2021 tarihinde Mutabakat Zaptı imzalanmıştır.
                                                                                                                           yetiştirilmesinde stratejik bir rol oynamaya devam edecektir.
               “T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Meslekî ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü ile T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı
            Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı Arasında Mesleki ve Teknik Eğitimde İş Birliği Protokolü”        Bölüm Değerlendirmesi

            26.05.2021 tarihinde imzalanmıştır. Bu kapsamda çeşitli ülkelerin talepleri doğrultusunda öğretmenlere
            Türkiye’de  veya  yerinde  eğitimler  düzenlenmektedir.  Benzer  şekilde,  T.C.  Kültür  ve  Turizm  Bakanlığı    Millî Eğitim Bakanlığının uygulamaya koyduğu yenilikler sayesinde mesleki ve teknik eğitime katılım
            Yurtdışı  Türkler  ve  Akraba  Topluluklar  Başkanlığı  (YTB)  arasında  uluslararası  öğrencilere  verilecek   oranı  artmış,  2024-2002  yılları  arasında  mesleki  eğitimde  önemli  gelişmeler  yaşanmıştır.  İmzalanan
            desteklere ilişkin 02 Haziran 2022 tarihli protokol ile 10 Uluslararası Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesine 7   protokollerle iş piyasasının ihtiyaçlarına ve uygun eğitimlerin verilerek istihdamın artması ve mesleki
        MESLEKİ EĞİTİM  iş birliği protokolüne ise 28 Eylül 2022 tarihli ek protokol ile vakfın faaliyet gösterdiği ülkelerde açılacak   verilmesi sağlanmıştır. Mesleki eğitimde kaydedilen ilerlemeler, Türkiye’nin ekonomik kalkınmasına ve
                                                                                                                           eğitime  ayrılan  bütçe  artırılarak  gerekli  ortam  ve  materyaller  sağlanarak  daha  kaliteli  bir  eğitim
            Balkan ülkesinden öğrenci alımına ilişkin süreçler belirlenmektedir. Türkiye Maarif Vakfı (TMV) arasında


                                                                                                                           istihdam oranlarının artmasına önemli katkılar sağlamıştır. Öğrencilere sunulan imkânlar ve destekler,
            olan mesleki eğitim kurumlarına yönelik yapılacak iş birliklerinin kapsamı belirlenmektedir. Millî Eğitim
            Bakanlığına bağlı resmî ve özel okullar/kurumlar ile yabancı ülkelerde bulunan, aynı seviyede ve öncelikle
                                                                                                                           amaçlamaktadır. Bu bağlamda mesleki eğitimin sürekli olarak güncellenmesi ve iyileştirilmesi, geleceğin
            aynı  türde  olan  okullar/kurumlar  arasında;  Uluslararası  Kardeş  Okul  Uygulaması  17.07.2019  tarihli  ve   onların sadece mesleki becerilerle değil aynı zamanda iş ahlakı ve girişimcilik anlayışıyla donatılmalarını
            2019/11 sayılı Genelge ile hayata geçirilmiştir. Bu Genelge kapsamında, 30 ülkeden 137 okul ile ülkemizden     iş  gücünün  gereksinimlerine  yanıt  verebilmek  adına  büyük  önem  taşımaktadır.  Mesleki  ve  teknik
            mesleki ve teknik eğitim kurumları kardeş okul olarak eşleştirilmiştir.                                        eğitime hükümet programlarında, kalkınma planlarında, 2023 Eğitim Vizyonu belgesinde ve Millî Eğitim
                                                                                                                           Şuralarında da önem verildiği görülmektedir. Sonuç olarak Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim, genç
            6. Meslek Liselerinin Yürüttüğü Hibe Projeleri
                                                                                                                           nüfusun  ihtiyaçlarını  karşılamak  ve  uluslararası  rekabet  ortamında  geri  kalmamak  amacıyla  sürekli
    234                                                                                                                                                                                                                  235
                                                                                                                           gelişmekte ve yenilenmektedir.
               Türkiye genelinde mesleki eğitimin güçlendirilmesi amacıyla Millî Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki
            eğitim  veren  kurumlar  tarafından  yürütülen  64  hibe  projesi,  çeşitli  sektörlerin  ihtiyaçlarına  yönelik

            eğitim  programlarının  geliştirilmesi,  iş  piyasası  ile  eğitim  kurumları  arasındaki  iş  birliğinin  artırılması
            ve  öğrencilerin  mesleki  yeterliliklerini  yükseltmeye  odaklanmıştır.  Bu  projeler;  lojistik,  gıda,  otomotiv,
            enerji,  sağlık  ve  turizm  gibi  farklı  sektörlerde  yenilikçi  yaklaşımlar  sunarak  mesleki  eğitimde  dijital
            materyal  geliştirme,  iş  sağlığı  ve  güvenliği  kültürünün  yaygınlaştırılması,  kariyer  rehberliği,  alternatif

            enerji  sistemleri  eğitimi  ve  moleküler  gastronomi  gibi  alanlarda  önemli  katkılar  sağlamıştır.  Örneğin,
            “E-mesleğim  Var  Projesi”  Kocaeli’ndeki  lojistik  meslek  liselerinde  dijitalleşmeyi  teşvik  ederken  “Gıda
            Sektöründe İşgücünün Yeterliliğine Dayalı Müfredat Oluşturma Projesi” gıda sektöründe ulusal meslek
            standartlarının oluşturulmasına odaklanmıştır. Bu projeler hem mesleki eğitimin kalitesini artırmış hem

            de mezunların iş piyasasında daha rekabetçi olmasını sağlamıştır.

               Sonuç  olarak  yukarıda  sıralanan  mesleki  eğitim  projeleri,  Türkiye’de  mesleki  ve  teknik  eğitimin

            niteliğini  önemli  ölçüde  artırmıştır.  Bu  projeler  sayesinde  öğrencilerin  mesleki  yeterlilikleri  gelişmiş,
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241