Page 482 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 482
Ekonomik ve toplumsal kalkınma için ülkelerin sahip oldukları beşerî hazine büyük bir önem
taşımaktadır. Eğitim, beşerî hazineyi şekillendirmek ve niteliğini artırmak için ülkelerin sahip olduğu
en etkin araç olarak görülmektedir. Bu bağlamda, Türkiye’de eğitim, 2000’li yıllarda tarihî bir dönüşüm
sürecine girmiştir. Bu süreçte Millî Eğitim Bakanlığı’nın son 22 yılda gerçekleştirdiği niceliksel ve niteliksel
boyutlardaki yatırım ve reform ataklarının eğitime erişim ve eğitimde fırsat eşitliğinin artırılması adına
önemli kazanımlar sunduğu görülmektedir. Özellikle eğitimde demokratikleşme, fırsat eşitliği ve
kapsayıcı politikalar yoluyla eğitimin toplumsal kalkınmaya katkısını artırma yolundaki çalışmalar bu
sürecin mihenk taşları olmuştur.
Türkiye’de eğitim sistemi; 18 milyonu aşkın öğrenci, 1 milyonun üzerinde öğretmen ve 100 bine yakın
eğitim kurumu ile yaklaşık 20 milyon bireyi doğrudan, tüm Türkiye’yi ise dolaylı olarak etkilemektedir.
Niceliksel olarak 85 milyon bireyi etkileyen bu sisteme ait gelişme ve ilerlemeleri ifade eden bu kitapta Millî
Eğitim Bakanlığı’nın; 2002-2024 yılları arasındaki değişim, dönüşüm ve gelişim yolculuğunu irdelemek
SONUÇ amaçlanmıştır. “Türk Millî Eğitim Sistemi”, “Sayılarla Eğitim”, Öğretim Programları ve Kalite Uygulamaları”,
“Eğitimin Demokratikleşmesi ve Fırsat Eşitliği”, “Eğitimin Finansmanı ve Bütçe”, “İnsan Kaynakları ve
Öğretmen İstihdamı”, “Eğitim Yatırımları ve Fiziki Altyapı”, “Mesleki Eğitim”, “Hayat Boyu Öğrenme”,
VE “Öğrenci Destek ve Sosyal Yardım Hizmetleri”, “Afet ve Kriz Dönemlerinde Eğitimin Çalışmaları”, “Ölçme
ve Değerlendirme Süreçleri ile Eğitim Kademeleri Arasındaki Geçiş”, “Projeler ile Bilimsel, Sosyal, Kültürel,
DEĞERLENDİRME Sanatsal ve Sportif Faaliyetler”, “Teknolojik Altyapı ve Teknolojinin Eğitimde Kullanımı” ile “Üst Politika
Belgelerinde Eğitim” başlıkları altında detaylarıyla incelenen bu çalışmalar ülkenin son çeyrek asırda
eğitim alanında göstermiş olduğu gelişim, dönüşüm ve ilerleme sürecinin rehberi niteliğindedir.
Söz konusu bu zaman zarfında çok daha fazla çalışmanın hayata geçirildiğinin de farkındalığıyla 481
beraber, Millî Eğitim Bakanlığı’nın son çeyrek asırda gösterdiği çaba ve yatırımların sonuçlarının eğitim
göstergeleri üzerindeki etkileri ulusal ve uluslararası raporlarda açık ve net olarak görülmektedir. Bugün
gelinen noktada, eğitim sisteminin kalitesini artırmak için tüm göstergeler izlenerek gelişim alanları tespit
edilmeye ve yarınlar ilmek ilmek örülmeye devam edilmektedir. Artık odaklanılması gereken konu tüm
eğitim kademelerini sistem bütünlüğü içerisinde değerlendirerek sürekli kalitesini güçlendirmektir. Bu
şuurla ortaya konan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, çok yönlü gelişmeyi destekleyerek eğitim süreçlerini
çağın beklentilerine uygun hale getirmeyi amaçlamaktadır.
Bireylerin eğitim seviyesi arttıkça ülkelerin siyasi, sosyal ve ekonomik gelişiminin de arttığı bilinmektedir.
Bu bilinç ile hazırlanmış “Geleceğin İnşası: Eğitim 2002-2024” kitabına göre yirmi iki yıllık süreçte Millî Eğitim
Bakanlığı’nda yaşanan kritik ve yön verici gelişmeler ile Bakanlık’ın nicel ve nitel bağlamların tamamındaki
stratejik hamlelerinin çarpan etkisi yüksek sonuçları göstermektedir ki, gerek kriz öncesi-sırası-sonrası
zamanlarda gerek uluslararası arenalarda eğitim sistemimiz daha da güçlenmiş ve yine eğitimin kendisi
aracılığıyla millî birlik, beraberlik ve kalkınmanın sağlanması arasında çok güçlü bir bağ kurulmuştur.