Page 482 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 482

Ekonomik  ve  toplumsal  kalkınma  için  ülkelerin  sahip  oldukları  beşerî  hazine  büyük  bir  önem
                                                                                                                           taşımaktadır.  Eğitim,  beşerî  hazineyi  şekillendirmek  ve  niteliğini  artırmak  için  ülkelerin  sahip  olduğu

                                                                                                                           en etkin araç olarak görülmektedir. Bu bağlamda, Türkiye’de eğitim, 2000’li yıllarda tarihî bir dönüşüm
                                                                                                                           sürecine girmiştir. Bu süreçte Millî Eğitim Bakanlığı’nın son 22 yılda gerçekleştirdiği niceliksel ve niteliksel
                                                                                                                           boyutlardaki yatırım ve reform ataklarının eğitime erişim ve eğitimde fırsat eşitliğinin artırılması adına
                                                                                                                           önemli  kazanımlar  sunduğu  görülmektedir.  Özellikle  eğitimde  demokratikleşme,  fırsat  eşitliği  ve

                                                                                                                           kapsayıcı  politikalar  yoluyla  eğitimin  toplumsal  kalkınmaya  katkısını  artırma  yolundaki  çalışmalar  bu
                                                                                                                           sürecin mihenk taşları olmuştur.

                                                                                                                              Türkiye’de eğitim sistemi; 18 milyonu aşkın öğrenci, 1 milyonun üzerinde öğretmen ve 100 bine yakın

                                                                                                                           eğitim kurumu ile yaklaşık 20 milyon bireyi doğrudan, tüm Türkiye’yi ise dolaylı olarak etkilemektedir.
                                                                                                                           Niceliksel olarak 85 milyon bireyi etkileyen bu sisteme ait gelişme ve ilerlemeleri ifade eden bu kitapta Millî
                                                                                                                           Eğitim Bakanlığı’nın; 2002-2024 yılları arasındaki değişim, dönüşüm ve gelişim yolculuğunu irdelemek

                                          SONUÇ                                                                            amaçlanmıştır. “Türk Millî Eğitim Sistemi”, “Sayılarla Eğitim”, Öğretim Programları ve Kalite Uygulamaları”,
                                                                                                                           “Eğitimin  Demokratikleşmesi  ve  Fırsat  Eşitliği”,  “Eğitimin  Finansmanı  ve  Bütçe”,  “İnsan  Kaynakları  ve
                                                                                                                           Öğretmen  İstihdamı”,  “Eğitim  Yatırımları  ve  Fiziki  Altyapı”,  “Mesleki  Eğitim”,  “Hayat  Boyu  Öğrenme”,
                                          VE                                                                               “Öğrenci Destek ve Sosyal Yardım Hizmetleri”, “Afet ve Kriz Dönemlerinde Eğitimin Çalışmaları”, “Ölçme

                                                                                                                           ve Değerlendirme Süreçleri ile Eğitim Kademeleri Arasındaki Geçiş”, “Projeler ile Bilimsel, Sosyal, Kültürel,

                                          DEĞERLENDİRME                                                                    Sanatsal ve Sportif Faaliyetler”, “Teknolojik Altyapı ve Teknolojinin Eğitimde Kullanımı” ile “Üst Politika
                                                                                                                           Belgelerinde  Eğitim”  başlıkları  altında  detaylarıyla  incelenen  bu  çalışmalar  ülkenin  son  çeyrek  asırda
                                                                                                                           eğitim alanında göstermiş olduğu gelişim, dönüşüm ve ilerleme sürecinin rehberi niteliğindedir.


                                                                                                                              Söz  konusu  bu  zaman  zarfında  çok  daha  fazla  çalışmanın  hayata  geçirildiğinin  de  farkındalığıyla   481
                                                                                                                           beraber, Millî Eğitim Bakanlığı’nın son çeyrek asırda gösterdiği çaba ve yatırımların sonuçlarının eğitim
                                                                                                                           göstergeleri üzerindeki etkileri ulusal ve uluslararası raporlarda açık ve net olarak görülmektedir. Bugün

                                                                                                                           gelinen noktada, eğitim sisteminin kalitesini artırmak için tüm göstergeler izlenerek gelişim alanları tespit
                                                                                                                           edilmeye ve yarınlar ilmek ilmek örülmeye devam edilmektedir. Artık odaklanılması gereken konu tüm
                                                                                                                           eğitim kademelerini sistem bütünlüğü içerisinde değerlendirerek sürekli kalitesini güçlendirmektir. Bu
                                                                                                                           şuurla ortaya konan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, çok yönlü gelişmeyi destekleyerek eğitim süreçlerini

                                                                                                                           çağın beklentilerine uygun hale getirmeyi amaçlamaktadır.

                                                                                                                              Bireylerin eğitim seviyesi arttıkça ülkelerin siyasi, sosyal ve ekonomik gelişiminin de arttığı bilinmektedir.

                                                                                                                           Bu bilinç ile hazırlanmış “Geleceğin İnşası: Eğitim 2002-2024” kitabına göre yirmi iki yıllık süreçte Millî Eğitim
                                                                                                                           Bakanlığı’nda yaşanan kritik ve yön verici gelişmeler ile Bakanlık’ın nicel ve nitel bağlamların tamamındaki
                                                                                                                           stratejik hamlelerinin çarpan etkisi yüksek sonuçları göstermektedir ki, gerek kriz öncesi-sırası-sonrası
                                                                                                                           zamanlarda gerek uluslararası arenalarda eğitim sistemimiz daha da güçlenmiş ve yine eğitimin kendisi

                                                                                                                           aracılığıyla millî birlik, beraberlik ve kalkınmanın sağlanması arasında çok güçlü bir bağ kurulmuştur.
   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486