Page 25 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 25

Giriş       1.2. Özel Amaçlar


               Türk eğitim ve öğretim sistemi, bu genel amaçları gerçekleştirecek şekilde düzenlenir ve çeşitli derece
 Çağın gereksinimleri ve yenilikçi yaklaşımlarla birlikte yaşanan değişim, daha etkin iş yapma ihtiyacını
            ve  türdeki  eğitim  kurumlarının  özel  amaçları,  genel  amaçlara  ve  Türk  Millî  Eğitim  Sisteminin  temel
 doğurmuş,  dolayısıyla  daha  yalın  ve  esnek  bir  organizasyon  yapısının  oluşturulmasını  zorunlu  hale
            ilkelerine uygun olarak tespit edilir.
 getirmiştir.  Bu  nedenle,  modern  eğitim  yönetimi  perspektifinden  Millî  Eğitim  Bakanlığı’nın  kuruluş
 TÜRK MÎLLİ EĞİTİM SİSTEMİ (2002-2024)
 amacına  ve  toplumun  talep  ettiği  işlevlere  uygun  merkezi  bir  teşkilat  yapısının  oluşturulması  önem
            2. Türk Millî Eğitiminin Temel İlkeleri
 kazanmıştır.  Bu  bölümde  temel  bir  hak  olan  ve  yasalarla  korunmuş  eğitimin  millî  eğitim  sistemimiz
 içerisindeki amaçları, temel ilkeleri ve geçmişten günümüze genel yapısı detaylandırılmıştır.  Türk Millî Eğitiminin temel ilkeleri 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile belirlenmiştir. Buna göre
            genellik ve eşitlik, ferdin ve toplumun ihtiyaçları, yöneltme, eğitim hakkı, fırsat ve imkân eşitliği, süreklilik,
 1.  Türk Millî Eğitiminin Amaçları
            Atatürk inkılap ve ilkeleri ve Atatürk milliyetçiliği, demokrasi eğitimi, laiklik, bilimsellik, planlılık, karma
            eğitim, eğitim kampüsleri ve okul ile ailenin iş birliği ve her yerde eğitim Türk Millî Eğitim Sisteminin
 Türk Millî Eğitim Sisteminin amaçları 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile düzenlenmiştir.
            temel ilkeleridir.
 1.1. Genel Amaçlar
            3. Geçmişten Günümüze Türk Millî Eğitim Sistemindeki Yapısal Değişiklikler
 Türk Millî Eğitiminin genel amacı, Türk Milletinin bütün fertlerini,
               Millî  Eğitim  Bakanlığının  yapı  ve  işlevlerini  belirleyen  3797  sayılı  Kanun,  9’uncu  Kalkınma  Planı
   >  Atatürk  inkılap  ve  ilkelerine  ve  Anayasada  ifadesini  bulan  Atatürk  milliyetçiliğine  bağlı;  Türk
            çerçevesinde “Eğitim Sisteminin Geliştirilmesi” başlığı altında “Millî Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatında
 Milletinin millî, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren;
            hizmet  esasına  dayalı  bir  yapılanmaya  gidilecek,  kurumsal  kapasite  güçlendirilecek,  taşra  teşkilatına
 ailesini,  vatanını,  milletini  seven  ve  daima  yüceltmeye  çalışan,  insan  haklarına  ve  Anayasanın
            ve  eğitim  kurumlarına  yetki  ve  sorumluluk  devredilmesi  sağlanacaktır.”  ifadesiyle  belirtilen  yeniden
 başlangıcındaki  temel  ilkelere  dayanan  demokratik,  laik  ve  sosyal  bir  hukuk  Devleti  olan
            yapılanma  hedefi  doğrultusunda,  bürokrasinin  azaltılması,  eğitim  hizmetlerinde  hız  ve  verimliliğin
 Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş
            artırılması,  alt  kademelere  yetki  verilmesi  ile  sorumluluk  bilincinin  geliştirilmesi  ve  vatandaş  odaklı
 yurttaşlar olarak yetiştirmek;
            hizmetlerin kolaylaştırılması amaçlamıştır. Bu kapsamda, Millî Eğitim Bakanlığının kuruluş, görev, yetki
   >  Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe
            ve sorumluluklarını düzenlemek üzere 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) 14 Eylül 2011 tarihli
 22                                                                                                        23
 ve karaktere, hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına
            28054 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
 saygılı,  kişilik  ve  teşebbüse  değer  veren,  topluma  karşı  sorumluluk  duyan;  yapıcı,  yaratıcı  ve
 verimli kişiler olarak yetiştirmek;  652  sayılı  KHK  ile  merkez  teşkilatındaki  birim  sayısı  35’ten  20’ye  düşürülmüş  ve  hizmet  birimleri
            arasında iş birliği ve koordinasyonun geliştirilmesi, hizmetlerin bütüncül olarak yürütülmesi için benzer
   >  İlgi,  istidat  ve  kabiliyetlerini  geliştirerek  gerekli  bilgi,  beceri,  davranışlar  ve  birlikte  iş  görme
            işlevlere  sahip  birimler  bir  araya  getirilmiştir.  Bu  değişiklik  çerçevesinde;  Erkek  Teknik  Eğitim  Genel
 alışkanlığı  kazandırmak  suretiyle  hayata  hazırlamak  ve  onların,  kendilerini  mutlu  kılacak  ve
            Müdürlüğü, Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü, Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığı, Çıraklık, Meslekî ve Teknik
 toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak;
            Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Dairesi Başkanlığı ile Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü,
   >  Böylece bir yandan Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak;
            meslekî  eğitim  alanındaki  koordinasyon  eksikliklerini  gidermek,  stratejik  amaçlar  doğrultusunda  bir
 öte  yandan  millî  birlik  ve  bütünlük  içinde  iktisadi,  sosyal  ve  kültürel  kalkınmayı  desteklemek
            uyum  sağlamak  ve  meslekî  eğitimin  piyasa  taleplerine  uygunluğunu  artırmak  amacıyla  Meslekî  ve
 ve  hızlandırmak  ve  nihayet  Türk  Milletini  çağdaş  uygarlığın  yapıcı,  yaratıcı,  seçkin  bir  ortağı
            Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü çatısı altında toplanmıştır.
 yapmaktır.
               Bakanlığımızın  yeniden  yapılanma  çalışmaları  kapsamında,  hayat  boyu  öğrenme  kavramı,  örgün

            ve yaygın eğitim sistemleriyle uyumlu hale getirilmiştir. Bu doğrultuda, bireyden topluma ve öğrenen
            bir Türkiye hedefiyle Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü kurulmuş ve bu alana dair tüm birimler
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30