Page 25 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 25
Giriş 1.2. Özel Amaçlar
Türk eğitim ve öğretim sistemi, bu genel amaçları gerçekleştirecek şekilde düzenlenir ve çeşitli derece
Çağın gereksinimleri ve yenilikçi yaklaşımlarla birlikte yaşanan değişim, daha etkin iş yapma ihtiyacını
ve türdeki eğitim kurumlarının özel amaçları, genel amaçlara ve Türk Millî Eğitim Sisteminin temel
doğurmuş, dolayısıyla daha yalın ve esnek bir organizasyon yapısının oluşturulmasını zorunlu hale
ilkelerine uygun olarak tespit edilir.
getirmiştir. Bu nedenle, modern eğitim yönetimi perspektifinden Millî Eğitim Bakanlığı’nın kuruluş
TÜRK MÎLLİ EĞİTİM SİSTEMİ (2002-2024)
amacına ve toplumun talep ettiği işlevlere uygun merkezi bir teşkilat yapısının oluşturulması önem
2. Türk Millî Eğitiminin Temel İlkeleri
kazanmıştır. Bu bölümde temel bir hak olan ve yasalarla korunmuş eğitimin millî eğitim sistemimiz
içerisindeki amaçları, temel ilkeleri ve geçmişten günümüze genel yapısı detaylandırılmıştır. Türk Millî Eğitiminin temel ilkeleri 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile belirlenmiştir. Buna göre
genellik ve eşitlik, ferdin ve toplumun ihtiyaçları, yöneltme, eğitim hakkı, fırsat ve imkân eşitliği, süreklilik,
1. Türk Millî Eğitiminin Amaçları
Atatürk inkılap ve ilkeleri ve Atatürk milliyetçiliği, demokrasi eğitimi, laiklik, bilimsellik, planlılık, karma
eğitim, eğitim kampüsleri ve okul ile ailenin iş birliği ve her yerde eğitim Türk Millî Eğitim Sisteminin
Türk Millî Eğitim Sisteminin amaçları 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile düzenlenmiştir.
temel ilkeleridir.
1.1. Genel Amaçlar
3. Geçmişten Günümüze Türk Millî Eğitim Sistemindeki Yapısal Değişiklikler
Türk Millî Eğitiminin genel amacı, Türk Milletinin bütün fertlerini,
Millî Eğitim Bakanlığının yapı ve işlevlerini belirleyen 3797 sayılı Kanun, 9’uncu Kalkınma Planı
> Atatürk inkılap ve ilkelerine ve Anayasada ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine bağlı; Türk
çerçevesinde “Eğitim Sisteminin Geliştirilmesi” başlığı altında “Millî Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatında
Milletinin millî, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren;
hizmet esasına dayalı bir yapılanmaya gidilecek, kurumsal kapasite güçlendirilecek, taşra teşkilatına
ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, insan haklarına ve Anayasanın
ve eğitim kurumlarına yetki ve sorumluluk devredilmesi sağlanacaktır.” ifadesiyle belirtilen yeniden
başlangıcındaki temel ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devleti olan
yapılanma hedefi doğrultusunda, bürokrasinin azaltılması, eğitim hizmetlerinde hız ve verimliliğin
Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş
artırılması, alt kademelere yetki verilmesi ile sorumluluk bilincinin geliştirilmesi ve vatandaş odaklı
yurttaşlar olarak yetiştirmek;
hizmetlerin kolaylaştırılması amaçlamıştır. Bu kapsamda, Millî Eğitim Bakanlığının kuruluş, görev, yetki
> Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe
ve sorumluluklarını düzenlemek üzere 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) 14 Eylül 2011 tarihli
22 23
ve karaktere, hür ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına
28054 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
saygılı, kişilik ve teşebbüse değer veren, topluma karşı sorumluluk duyan; yapıcı, yaratıcı ve
verimli kişiler olarak yetiştirmek; 652 sayılı KHK ile merkez teşkilatındaki birim sayısı 35’ten 20’ye düşürülmüş ve hizmet birimleri
arasında iş birliği ve koordinasyonun geliştirilmesi, hizmetlerin bütüncül olarak yürütülmesi için benzer
> İlgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek gerekli bilgi, beceri, davranışlar ve birlikte iş görme
işlevlere sahip birimler bir araya getirilmiştir. Bu değişiklik çerçevesinde; Erkek Teknik Eğitim Genel
alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata hazırlamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve
Müdürlüğü, Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü, Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığı, Çıraklık, Meslekî ve Teknik
toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak;
Eğitimi Geliştirme ve Yaygınlaştırma Dairesi Başkanlığı ile Ticaret ve Turizm Öğretimi Genel Müdürlüğü,
> Böylece bir yandan Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak;
meslekî eğitim alanındaki koordinasyon eksikliklerini gidermek, stratejik amaçlar doğrultusunda bir
öte yandan millî birlik ve bütünlük içinde iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek
uyum sağlamak ve meslekî eğitimin piyasa taleplerine uygunluğunu artırmak amacıyla Meslekî ve
ve hızlandırmak ve nihayet Türk Milletini çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı, seçkin bir ortağı
Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü çatısı altında toplanmıştır.
yapmaktır.
Bakanlığımızın yeniden yapılanma çalışmaları kapsamında, hayat boyu öğrenme kavramı, örgün
ve yaygın eğitim sistemleriyle uyumlu hale getirilmiştir. Bu doğrultuda, bireyden topluma ve öğrenen
bir Türkiye hedefiyle Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü kurulmuş ve bu alana dair tüm birimler