Page 197 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 197

Giriş      mal ve hizmetten yararlanma biçiminde faydalar sağladığı için yatırım özelliği göstermektedir. Eğitimin
            başladığı dönemden tamamlanıncaya kadar yapılan tüm harcamalar, uzun dönemde kişisel kazanç ve
 Eğitim; zamanın ruhuna uygun olarak değişen ve gelişen, birikim ve tecrübeler ışığında yenilenen   millî gelir üzerindeki etkileri nedeniyle bir yatırım unsuru olmaktadır (Akt., Gölpek, 2012).
 dinamik bir süreçtir. Beşerî sermayenin inşasının toplumsal kalkınmanın ve nihayetinde tüm alanlardaki

 ulusal hedeflere ulaşmanın vazgeçilmez unsuru olan eğitim, ülkelerin yatırım yapmak zorunda oldukları   Bu  açıklamalardan  yola  çıkılarak  eğitim  yatırımlarının  ülkemizin  eğitim  sistemini  geliştirmek
 en gerekli alanlardan biri olmakla birlikte aynı zamanda ülkeler için oldukça kârlı bir yatırımdır (MEB,   ve  güçlendirmek  amacıyla  yapılan  maddi  ve  manevi  harcamalar  olduğu  söylenebilir.  Millî  Eğitim
 EĞİTİM YATIRIMLARI VE FİZİKİ ALTYAPI
 2023).  Yirminci  yüzyılın  ortalarına  kadar  fiziksel  yatırımlar  kalkınma  ve  ulusal  hedeflere  ulaşmak  için   Bakanlığı faaliyet alanları düşünüldüğünde bu yatırımlar; yalnızca derslik, eğitim tesisi inşaatı ve altyapı
 başlıca unsur iken yüzyılın ortalarından itibaren beşerî sermaye yatırım olmaya başlamıştır. Türkiye ise   çalışmalarıyla sınırlı olmayıp öğretmen eğitimi ve istihdamı, öğretim programı geliştirme, dijital eğitim

 21.yüzyılın  başlarında  hazırlanan  en  üst  politika  belgesi  olan  “Sekizinci  Kalkınma  Planı”nda  politika  ve   araçlarının ve teknolojik altyapının sağlanması gibi çok geniş bir alanda değerlendirilebilir.
 stratejilerini bu doğrultuda belirlemiştir (Türkmen, 2002). Daha sonraki yıllarda hazırlanan eski kalkınma   1.1. Eğitim Yatırımının Önemi ve Etkisi
 planları, orta vadeli planlar, yıllık programlar ve bakanlık stratejik planları ile hâlihazırda uygulanmakta
               Eğitim yatırımları hem bireyler hem de toplumlar için önemli sonuçlar doğurur. Bireyler, kaliteli bir
 olan 12. Kalkınma Planı, Orta Vadeli Program 2025-2027, 2024 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı ve
            eğitim sayesinde iş gücü piyasasında rekabet edebilme yeteneği kazanır, daha yüksek gelir elde etme
 Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı gibi güncel üst politika belgeleri incelendiğinde de beşerî
            fırsatına  sahip  olur  ve  yaşam  boyu  öğrenme  kültürünü  benimseyebilir.  Toplum  açısından  ise  eğitim
 sermayeye yönelik politikaların devam ettiği görülmektedir.
            yatırımları,  toplumdaki  işsizlik  oranlarının  düşmesine,  ekonomik  büyümenin  hızlanmasına  ve  sosyal
 Güçlü  Türkiye’nin  gelecek  iddiasının  en  önemli  odak  noktalarından  biri  beşerî  hazinenin  niteliğini   eşitsizliklerin  azalmasına  katkıda  bulunur.  Eğitim  yatırımlarının  en  belirgin  etkisi,  ekonomik  büyüme
 artırmaktır. Güçlü toplum güçlü ülke idealine ancak, insana dair yapılacak yatırımların en değerlisi ve   üzerinedir.  Eğitime  yapılan  yatırımlar,  daha  nitelikli  bir  iş  gücü  ortaya  çıkararak  üretkenliği  artırır  ve
 ülkemizin  yarınını  şekillendirmede  en  önemli  unsur  olan  eğitime  yapılacak  yatırımla  ulaşılabilir.  Millî   yenilikçi  sektörlerin  gelişimine  zemin  hazırlar.  Bu  da  ülkelerin  küresel  piyasalarda  rekabet  edebilme
 Eğitim  Bakanlığı  bu  bilinçle  hareket  etmekte,  eğitim  alanına  yönelik  yatırımlarını  ve  eğitimin  fiziksel   yeteneğini yükseltir. Sosyal açıdan ise eğitim yatırımları, bireylerin kendilerini gerçekleştirmelerine ve

 altyapısına  ilişkin  çalışmalarını;  Kalkınma  Planları,  Orta  Vadeli  Planlar,  Stratejik  Planlar,  Performans   topluma uyum sağlamalarına olanak tanır. Eğitim, yoksulluk döngüsünün kırılmasına yardımcı olur ve
 Programları gibi politika belgelerinde yer alan amaç ve hedefler doğrultunda sürdürmekte ve kendisine   sosyal hareketliliği teşvik eder. Aynı zamanda toplumsal huzur ve barış ortamının korunmasında önemli
 tahsis  edilen  bütçe  imkânları  doğrultusunda  hayata  geçirmektedir.  Bu  çalışmada,  2002-2024  yılları   bir rol oynar. Böylelikle eğitimli bireyler, demokratik süreçlere daha fazla katılım gösterir ve bu bireylerin
 194  arasında  eğitim  yatırımları  çerçevesinde  eğitim  yatırımının  önemi  ve  etkisi,  MEB  yatırım  bütçesi;   toplumsal sorumluluk bilinci de gelişmiş olur. Sonuç olarak eğitim yatırımları hem bireysel refahı artıran   195

 fiziksel  altyapı  kapsamında  ise  eğitimde  fiziki  altyapının  önemi  ve  etkisi  ile  eğitimde  fiziki  altyapının   hem de toplumsal gelişmeyi destekleyen stratejik bir öneme sahiptir. Ekonomik büyüme, sosyal eşitlik
 ana göstergesi derslik sayısı ve şube başına düşen öğrenci sayılarına ilişkin analiz ve değerlendirmeler   ve bireysel yetkinliklerin gelişimi eğitime yapılan yatırımlar sayesinde sürdürülebilir bir şekilde ilerler.
 yapılmış, ilgili kavramlar açıklanmaya çalışılmıştır.
             1.2. MEB Yatırım Bütçesi
 1.  Eğitim Yatırımı
               Eğitim, ülkelerin geleceklere yön verdikleri uzun dönemli yatırım olması nedeniyle, eğitime ayrılan

 Günlük dilde birçok anlamı olan yatırım kavramı, Türk Dil Kurumuna göre (2024) parayı, gelir getirici,   bütçenin  bir  kısmı  cari  ihtiyaçlar  için  kullanırken  diğer  kısmı  yatırım  bütçesi  olarak  kullanılmaktadır.
 taşınır veya taşınmaz bir mala yatırma; mevduat, plasman; millî ekonominin veya bir ticaret kuruluşunun   2002’de Millî Eğitim Bakanlığı, merkezî yönetim bütçesinden en büyük payı alan 4. kurum iken 2024

 üretim ve hizmet gücünü artırıcı nitelikte olan aktif değerlerine yapılan yeni eklemeler, envestisman; bir   yılında en büyük payı alan kurum olmuştur. Aynı dönemde eğitim bütçesinin merkezi yönetim bütçesi
 çıkar veya kazanç sağlamak için yapılan davranıştır.  Eğitim açısından bakıldığında bir mal veya hizmet   içerisindeki payı %10,64’ten %14,61’e yükselmiştir. 2002-2024 yılları arasındaki MEB yatırım ödenekleri
 sadece tek dönemde fayda sağladığında bir tüketim malı, sadece gelecekte fayda sağladığında da bir   ise aşağıdaki tablolarda sunulmuştur.
 yatırım malı olarak değerlendirilir. Bazı mal ve hizmetler hem şimdi hem de gelecekte fayda sağladıkları

 için  tüketim  ve  yatırım  malı  olarak  değerlendirilir.  Eğitim,  bu  anlamda  sonuncu  gruba  girmektedir
 (Gölpek, 2012).  Eğitim, gelecekte verimlilik ve kazanma kapasitesini arttırma, daha fazla gelir, daha fazla
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202