Page 196 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 196

Giriş                                                                                                       mal ve hizmetten yararlanma biçiminde faydalar sağladığı için yatırım özelliği göstermektedir. Eğitimin
                                                                                                                           başladığı dönemden tamamlanıncaya kadar yapılan tüm harcamalar, uzun dönemde kişisel kazanç ve
               Eğitim; zamanın ruhuna uygun olarak değişen ve gelişen, birikim ve tecrübeler ışığında yenilenen            millî gelir üzerindeki etkileri nedeniyle bir yatırım unsuru olmaktadır (Akt., Gölpek, 2012).
            dinamik bir süreçtir. Beşerî sermayenin inşasının toplumsal kalkınmanın ve nihayetinde tüm alanlardaki

            ulusal hedeflere ulaşmanın vazgeçilmez unsuru olan eğitim, ülkelerin yatırım yapmak zorunda oldukları             Bu  açıklamalardan  yola  çıkılarak  eğitim  yatırımlarının  ülkemizin  eğitim  sistemini  geliştirmek
            en gerekli alanlardan biri olmakla birlikte aynı zamanda ülkeler için oldukça kârlı bir yatırımdır (MEB,       ve  güçlendirmek  amacıyla  yapılan  maddi  ve  manevi  harcamalar  olduğu  söylenebilir.  Millî  Eğitim
        EĞİTİM YATIRIMLARI VE FİZİKİ ALTYAPI
            2023).  Yirminci  yüzyılın  ortalarına  kadar  fiziksel  yatırımlar  kalkınma  ve  ulusal  hedeflere  ulaşmak  için   Bakanlığı faaliyet alanları düşünüldüğünde bu yatırımlar; yalnızca derslik, eğitim tesisi inşaatı ve altyapı
            başlıca unsur iken yüzyılın ortalarından itibaren beşerî sermaye yatırım olmaya başlamıştır. Türkiye ise       çalışmalarıyla sınırlı olmayıp öğretmen eğitimi ve istihdamı, öğretim programı geliştirme, dijital eğitim

            21.yüzyılın  başlarında  hazırlanan  en  üst  politika  belgesi  olan  “Sekizinci  Kalkınma  Planı”nda  politika  ve   araçlarının ve teknolojik altyapının sağlanması gibi çok geniş bir alanda değerlendirilebilir.
            stratejilerini bu doğrultuda belirlemiştir (Türkmen, 2002). Daha sonraki yıllarda hazırlanan eski kalkınma     1.1. Eğitim Yatırımının Önemi ve Etkisi
            planları, orta vadeli planlar, yıllık programlar ve bakanlık stratejik planları ile hâlihazırda uygulanmakta
                                                                                                                              Eğitim yatırımları hem bireyler hem de toplumlar için önemli sonuçlar doğurur. Bireyler, kaliteli bir
            olan 12. Kalkınma Planı, Orta Vadeli Program 2025-2027, 2024 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı ve
                                                                                                                           eğitim sayesinde iş gücü piyasasında rekabet edebilme yeteneği kazanır, daha yüksek gelir elde etme
            Millî Eğitim Bakanlığı 2024-2028 Stratejik Planı gibi güncel üst politika belgeleri incelendiğinde de beşerî
                                                                                                                           fırsatına  sahip  olur  ve  yaşam  boyu  öğrenme  kültürünü  benimseyebilir.  Toplum  açısından  ise  eğitim
            sermayeye yönelik politikaların devam ettiği görülmektedir.
                                                                                                                           yatırımları,  toplumdaki  işsizlik  oranlarının  düşmesine,  ekonomik  büyümenin  hızlanmasına  ve  sosyal
               Güçlü  Türkiye’nin  gelecek  iddiasının  en  önemli  odak  noktalarından  biri  beşerî  hazinenin  niteliğini   eşitsizliklerin  azalmasına  katkıda  bulunur.  Eğitim  yatırımlarının  en  belirgin  etkisi,  ekonomik  büyüme
            artırmaktır. Güçlü toplum güçlü ülke idealine ancak, insana dair yapılacak yatırımların en değerlisi ve        üzerinedir.  Eğitime  yapılan  yatırımlar,  daha  nitelikli  bir  iş  gücü  ortaya  çıkararak  üretkenliği  artırır  ve
            ülkemizin  yarınını  şekillendirmede  en  önemli  unsur  olan  eğitime  yapılacak  yatırımla  ulaşılabilir.  Millî   yenilikçi  sektörlerin  gelişimine  zemin  hazırlar.  Bu  da  ülkelerin  küresel  piyasalarda  rekabet  edebilme
            Eğitim  Bakanlığı  bu  bilinçle  hareket  etmekte,  eğitim  alanına  yönelik  yatırımlarını  ve  eğitimin  fiziksel   yeteneğini yükseltir. Sosyal açıdan ise eğitim yatırımları, bireylerin kendilerini gerçekleştirmelerine ve

            altyapısına  ilişkin  çalışmalarını;  Kalkınma  Planları,  Orta  Vadeli  Planlar,  Stratejik  Planlar,  Performans   topluma uyum sağlamalarına olanak tanır. Eğitim, yoksulluk döngüsünün kırılmasına yardımcı olur ve
            Programları gibi politika belgelerinde yer alan amaç ve hedefler doğrultunda sürdürmekte ve kendisine          sosyal hareketliliği teşvik eder. Aynı zamanda toplumsal huzur ve barış ortamının korunmasında önemli
            tahsis  edilen  bütçe  imkânları  doğrultusunda  hayata  geçirmektedir.  Bu  çalışmada,  2002-2024  yılları    bir rol oynar. Böylelikle eğitimli bireyler, demokratik süreçlere daha fazla katılım gösterir ve bu bireylerin
    194     arasında  eğitim  yatırımları  çerçevesinde  eğitim  yatırımının  önemi  ve  etkisi,  MEB  yatırım  bütçesi;   toplumsal sorumluluk bilinci de gelişmiş olur. Sonuç olarak eğitim yatırımları hem bireysel refahı artıran   195

            fiziksel  altyapı  kapsamında  ise  eğitimde  fiziki  altyapının  önemi  ve  etkisi  ile  eğitimde  fiziki  altyapının   hem de toplumsal gelişmeyi destekleyen stratejik bir öneme sahiptir. Ekonomik büyüme, sosyal eşitlik
            ana göstergesi derslik sayısı ve şube başına düşen öğrenci sayılarına ilişkin analiz ve değerlendirmeler       ve bireysel yetkinliklerin gelişimi eğitime yapılan yatırımlar sayesinde sürdürülebilir bir şekilde ilerler.
            yapılmış, ilgili kavramlar açıklanmaya çalışılmıştır.
                                                                                                                           1.2. MEB Yatırım Bütçesi
            1.  Eğitim Yatırımı
                                                                                                                              Eğitim, ülkelerin geleceklere yön verdikleri uzun dönemli yatırım olması nedeniyle, eğitime ayrılan

               Günlük dilde birçok anlamı olan yatırım kavramı, Türk Dil Kurumuna göre (2024) parayı, gelir getirici,      bütçenin  bir  kısmı  cari  ihtiyaçlar  için  kullanırken  diğer  kısmı  yatırım  bütçesi  olarak  kullanılmaktadır.
            taşınır veya taşınmaz bir mala yatırma; mevduat, plasman; millî ekonominin veya bir ticaret kuruluşunun        2002’de Millî Eğitim Bakanlığı, merkezî yönetim bütçesinden en büyük payı alan 4. kurum iken 2024

            üretim ve hizmet gücünü artırıcı nitelikte olan aktif değerlerine yapılan yeni eklemeler, envestisman; bir     yılında en büyük payı alan kurum olmuştur. Aynı dönemde eğitim bütçesinin merkezi yönetim bütçesi
            çıkar veya kazanç sağlamak için yapılan davranıştır.  Eğitim açısından bakıldığında bir mal veya hizmet        içerisindeki payı %10,64’ten %14,61’e yükselmiştir. 2002-2024 yılları arasındaki MEB yatırım ödenekleri
            sadece tek dönemde fayda sağladığında bir tüketim malı, sadece gelecekte fayda sağladığında da bir             ise aşağıdaki tablolarda sunulmuştur.
            yatırım malı olarak değerlendirilir. Bazı mal ve hizmetler hem şimdi hem de gelecekte fayda sağladıkları

            için  tüketim  ve  yatırım  malı  olarak  değerlendirilir.  Eğitim,  bu  anlamda  sonuncu  gruba  girmektedir
            (Gölpek, 2012).  Eğitim, gelecekte verimlilik ve kazanma kapasitesini arttırma, daha fazla gelir, daha fazla
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201