Page 187 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 187
yaşam boyu öğrenme süreçlerinin desteklemesi; öğretmen, yönetici ve diğer personelin mesleki gelişimi,
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
Bölüm Değerlendirmesi
kariyer basamaklarında ilerlemeleri, mesleki gelişim programlarının koordine edilmesi hedeflenmiştir.
Bir ülkenin kalkınmasında en kritik faktörlerden birini yetişmiş insan gücü oluşturmaktadır. Yetişmiş
Millî Eğitim Bakanlığı, 2002 yılından 2024 yılına kadar öğretmen ve yöneticilere yönelik etkili
insan gücü; ekonomik büyüme, sosyal gelişme ve sürdürülebilir kalkınma için temel bir unsur olarak yer
uygulamalar gerçekleştirerek eğitim kalitesini artırmada önemli adımlar atmıştır. Bu yıllar boyunca
almaktadır. Yetişmiş insan gücünün oluşturulmasında hayati önem taşıyan öğretmenler ve yöneticiler
yayımlanan kalkınma planları, Millî Eğitim Şûraları, stratejik planlar ve Öğretmen Strateji Belgesi gibi
eğitim sisteminin kalitesini belirleyen en önemli aktörleri ifade etmektedir Öğretmen yetiştirme,
politika belgelerinde öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin desteklenmesini amaçlayan kapsamlı hedefler
istihdam ve yönetici atama politikalarının etkili bir şekilde uygulanması, toplumsal kalkınma sürecine
belirlenmiş ve bu doğrultuda uygulamalar gerçekleştirilmiştir. MEB, öğretmenlik mesleğinin toplumsal
doğrudan katkıda bulunmaktadır. Yüksek nitelikli öğretmenler ve lider yöneticiler, eğitimde fırsat
statüsünü artırmak, mesleki yeterlikleri geliştirmek ve lider yöneticiler yetiştirmek amacıyla kapsamlı
eşitliğini artırırken ekonomik ve sosyal kalkınmayı da desteklemektedir. Bu bağlamda kalkınma planları,
politikalar oluşturmuş ve bu politikaları başarılı bir şekilde hayata geçirmiştir. İlerleyen dönemde de
şûralar, stratejik planlar gibi üst politika belgelerinde öğretmenlerin mesleki niteliklerini artırarak
Bakanlığın bu başarıyı sürdürerek eğitim alanındaki ihtiyaçları daha kapsamlı bir şekilde ele alması ve
eğitim kalitesinin yükseltilmesi ve sürdürülebilir kalkınmanın desteklenmesi amaçlanmaktadır . Millî
öğretmenlerin sürekli mesleki gelişimlerini destekleyecek politikalar üretmesi beklenmektedir. Bu
Eğitim Bakanlığı da kapsamlı planlar ve mevzuatlar oluşturarak eğitim kalitesini artırmayı ve toplumsal
yaklaşım, sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmada önemli bir rol oynayacaktır ve Türkiye’nin
kalkınmaya katkı sağlamayı hedeflemektedir.
eğitimde uluslararası rekabet gücünü artıracaktır.
2002-2024 yılları arasında yayımlanan kalkınma planları (8, 9, 10, 11 ve 12. kalkınma planları), Millî
Eğitim Şûraları (17,18,19 ve 20. Millî Eğitim Şûrası), MEB stratejik planları (2010-2014, 20152019, 2020-
2023 ve 2024-2028 stratejik planları), Öğretmen Strateji Belgesi ve ilgili MEB mevzuatı Türkiye’nin
kalkınma hedefleri doğrultusunda sürekli olarak yenilenmiş ve geliştirilmiştir. Bu belgeler incelendiğinde
öğretmen yetiştirme, yönetici atama ve istihdam politikalarının sürekli iyileştirilmesi ve geliştirilmesi
amacına yönelik ortak hedefler olduğu görülmektedir. Bu bağlamda mesleki gelişim ve yeterliklerin
artırılması, bu belgelerde en çok vurgulanan ve yıllar içerisinde gelişim sağlanan önemli alanlardan
birini oluşturmaktadır. Mesleki gelişim programları, hizmet içi eğitimler, öğretmen-yönetici hareketlilik
184 185
programı, Öğretmen Bilişim Ağı (ÖBA) ve okul temelli mesleki gelişim modelleri gibi uygulamalarla
öğretmenlerin genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon alanlarında bilgi ve görgülerini
artırmaya yönelik uygulamaların hayata geçirilmiş olduğu görülmektedir.
Son yirmi iki yıllık süreçte bir milyonun üzerinde öğretmenin istihdamının gerçekleştiği ve hâlihazırda
görev yapan öğretmenlerin büyük çoğunluğunun yakın dönemde atandığı bilinmektedir. Bu kadar
büyük bir yapıda bir meslek olarak öğretmenliğin güçlendirilmesi ve toplumsal statüsünün artırılması, ele
alınan tüm belgelerde öncelikli alanlarda yer almaktadır. Öğretmenlerin çalışma koşullarının iyileştirilmesi
ve mesleki motivasyonlarının artırılması için kariyer basamakları oluşturulmuş ve Öğretmenlik Meslek
Kanunu çıkarılarak mesleğin yasal bir statü kazanması sağlanmıştır. Bu Kanun ile Millî Eğitim Akademisi
kurulmuş ve öğretmenlerin mesleki ve kişisel gelişimlerine destek sağlamak amacıyla önemli bir adım
atılmıştır. Akademinin kurulmasıyla birlikte öğretmen adaylarının mesleğe hazırlanması, öğretmenlerin