Page 187 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 187

yaşam boyu öğrenme süreçlerinin desteklemesi; öğretmen, yönetici ve diğer personelin mesleki gelişimi,
 İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ VE ÖĞRETMEN İSTİHDAMI
 Bölüm Değerlendirmesi
            kariyer basamaklarında ilerlemeleri, mesleki gelişim programlarının koordine edilmesi hedeflenmiştir.
 Bir ülkenin kalkınmasında en kritik faktörlerden birini yetişmiş insan gücü oluşturmaktadır.  Yetişmiş
               Millî  Eğitim  Bakanlığı,  2002  yılından  2024  yılına  kadar  öğretmen  ve  yöneticilere  yönelik  etkili
 insan gücü; ekonomik büyüme, sosyal gelişme ve sürdürülebilir kalkınma için temel bir unsur olarak yer
            uygulamalar  gerçekleştirerek  eğitim  kalitesini  artırmada  önemli  adımlar  atmıştır.  Bu  yıllar  boyunca
 almaktadır. Yetişmiş insan gücünün oluşturulmasında hayati önem taşıyan öğretmenler ve yöneticiler
            yayımlanan  kalkınma  planları,  Millî  Eğitim  Şûraları,  stratejik  planlar  ve  Öğretmen  Strateji  Belgesi  gibi
 eğitim  sisteminin  kalitesini  belirleyen  en  önemli  aktörleri  ifade  etmektedir  Öğretmen  yetiştirme,
            politika belgelerinde öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin desteklenmesini amaçlayan kapsamlı hedefler
 istihdam ve yönetici atama politikalarının etkili bir şekilde uygulanması, toplumsal kalkınma sürecine
            belirlenmiş ve bu doğrultuda uygulamalar gerçekleştirilmiştir. MEB, öğretmenlik mesleğinin toplumsal
 doğrudan  katkıda  bulunmaktadır.  Yüksek  nitelikli  öğretmenler  ve  lider  yöneticiler,  eğitimde  fırsat
            statüsünü artırmak, mesleki yeterlikleri geliştirmek ve lider yöneticiler yetiştirmek amacıyla kapsamlı
 eşitliğini artırırken ekonomik ve sosyal kalkınmayı da desteklemektedir. Bu bağlamda kalkınma planları,
            politikalar  oluşturmuş  ve  bu  politikaları  başarılı  bir  şekilde  hayata  geçirmiştir.  İlerleyen  dönemde  de
 şûralar,  stratejik  planlar  gibi  üst  politika  belgelerinde  öğretmenlerin  mesleki  niteliklerini  artırarak
            Bakanlığın bu başarıyı sürdürerek eğitim alanındaki ihtiyaçları daha kapsamlı bir şekilde ele alması ve
 eğitim  kalitesinin  yükseltilmesi  ve  sürdürülebilir  kalkınmanın  desteklenmesi  amaçlanmaktadır .  Millî
            öğretmenlerin  sürekli  mesleki  gelişimlerini  destekleyecek  politikalar  üretmesi  beklenmektedir.  Bu
 Eğitim Bakanlığı da kapsamlı planlar ve mevzuatlar oluşturarak eğitim kalitesini artırmayı ve toplumsal
            yaklaşım,  sürdürülebilir  kalkınma  hedeflerine  ulaşmada  önemli  bir  rol  oynayacaktır  ve  Türkiye’nin
 kalkınmaya katkı sağlamayı hedeflemektedir.
            eğitimde uluslararası rekabet gücünü artıracaktır.

 2002-2024  yılları  arasında  yayımlanan  kalkınma  planları  (8,  9,  10,  11  ve  12.  kalkınma  planları),  Millî
 Eğitim  Şûraları  (17,18,19  ve  20.  Millî  Eğitim  Şûrası),  MEB  stratejik  planları  (2010-2014,  20152019,  2020-
 2023  ve  2024-2028  stratejik  planları),  Öğretmen  Strateji  Belgesi  ve  ilgili  MEB  mevzuatı  Türkiye’nin

 kalkınma hedefleri doğrultusunda sürekli olarak yenilenmiş ve geliştirilmiştir. Bu belgeler incelendiğinde
 öğretmen  yetiştirme,  yönetici  atama  ve  istihdam  politikalarının  sürekli  iyileştirilmesi  ve  geliştirilmesi
 amacına  yönelik  ortak  hedefler  olduğu  görülmektedir.  Bu  bağlamda  mesleki  gelişim  ve  yeterliklerin
 artırılması,  bu  belgelerde  en  çok  vurgulanan  ve  yıllar  içerisinde  gelişim  sağlanan  önemli  alanlardan
 birini oluşturmaktadır. Mesleki gelişim programları, hizmet içi eğitimler, öğretmen-yönetici hareketlilik
 184                                                                                                       185
 programı,  Öğretmen  Bilişim  Ağı  (ÖBA)  ve  okul  temelli  mesleki  gelişim  modelleri  gibi  uygulamalarla
 öğretmenlerin genel kültür, özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon alanlarında bilgi ve görgülerini
 artırmaya yönelik uygulamaların hayata geçirilmiş olduğu görülmektedir.


 Son yirmi iki yıllık süreçte bir milyonun üzerinde öğretmenin istihdamının gerçekleştiği ve hâlihazırda
 görev  yapan  öğretmenlerin  büyük  çoğunluğunun  yakın  dönemde  atandığı  bilinmektedir.    Bu  kadar
 büyük bir yapıda bir meslek olarak öğretmenliğin güçlendirilmesi ve toplumsal statüsünün artırılması, ele

 alınan tüm belgelerde öncelikli alanlarda yer almaktadır. Öğretmenlerin çalışma koşullarının iyileştirilmesi
 ve mesleki motivasyonlarının artırılması için kariyer basamakları oluşturulmuş ve Öğretmenlik Meslek
 Kanunu çıkarılarak mesleğin yasal bir statü kazanması sağlanmıştır. Bu Kanun ile Millî Eğitim Akademisi
 kurulmuş ve öğretmenlerin mesleki ve kişisel gelişimlerine destek sağlamak amacıyla önemli bir adım

 atılmıştır. Akademinin kurulmasıyla birlikte öğretmen adaylarının mesleğe hazırlanması, öğretmenlerin
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192