Page 102 - SGB_BÜLTEN
P. 102
ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME HAZİRAN-ARALIK 2023 E-BÜLTEN
STRATEJİ GELİ TİRME BA KANLIĞI STRATEJİ GELİ TİRME BA KANLIĞI
Ülkelerin Eğitim Öğretim Yılı Takvimlerinin
Karşılaştırmalı İncelenmesi Araştırma Raporu Hazırlandı
ünümüzde, farklı ülkelerdeki eğitim sistemle- uyumlu hale getirmek için potansiyel alanları be-
Grinin, genel eğitim kapsamında asgari öğretim lirleme amacını taşımaktadır. Bu analiz, eğitimdeki
sürelerini belirlemede çeşitlilik gösterdiği gözlem- çeşitliliğin altında yatan nedenleri anlamak ve eği-
lenmektedir. Bu rapor, tam zamanlı zorunlu genel tim politikalarının uluslararası düzeyde daha etkili
eğitim sürelerini içeren akademik takvimleri ince- bir şekilde koordine edilmesine katkıda bulunmak
lemekte ve özellikle eğitim yetkililerinin yönetmelik- için önemli bir adım olarak değerlendirilebilir.
lerinde veya politika belgelerinde belirtilen zorunlu Diğer ülkelerden elde edilen veri setlerinin analizi-
eğitim programı için tavsiye edilen asgari öğretim ni yaparak eğitim sistemlerindeki takvim farklılık-
süresine odaklanmaktadır. Farklı ülkelerdeki eği- larını anlamlandıran bu raporun son bölümünde,
tim sistemlerinin bu zorunlu eğitim sürelerini be- ülkemizde uygulanabilir bir eğitim öğretim takvimi
lirleme konusundaki yaklaşımları, ulusal eğitim öneri modeli de sunulmaktadır. Önerilen bu model,
politikalarının ve yönetmeliklerinin çeşitliliğini yan- eğitim politikalarının uluslararası düzeyde daha
sıtmaktadır. Eğitimdeki bu çeşitlilik, öğrencilerin etkili bir şekilde koordine edilmesine katkıda bulu-
maruz kaldığı eğitim sürelerinin ve deneyimlerinin narak küresel ölçekte daha kapsamlı ve tutarlı bir
uluslararası düzeyde karşılaştırılabilirliğini zorlaş- eğitim deneyimi sunma potansiyeline sahiptir.
tırabilir. Bu bağlamdaki iş bu rapor, farklı eğitim
sistemlerinin zorunlu eğitim sürelerini belirleme
süreçlerini anlamak ve uluslararası standartlarla
Tablo 1’de yer alan veri setleri analiz edildiğinde, ülkelerin eğitim sistemlerinde yaz tatillerine
ayırdıkları süreye göre ağırlığı 12 haftalık bir süreci aşmayacak şekilde planlamaya önem verdikleri
sonucuna ulaşılabilir (Şekil 1).
Şekil 1. Eğitim Öğretim Takvimlerine Göre Ülkelerde Yaz Tatillerine Ayrılan Ortalama Süre
Eğitim Öğretim Takvimlerine Göre Ülkelerde Yaz Tatillerine Ayrılan
Ortalama Süre
8 Haftadan Kısa Yaz Tatilleri
ϱ͖ ϭϯй
ϴ͖ ϮϬй
8 Haftadan Uzun 10 Haftadan Kısa Yaz Tatilleri
10 Haftadan Uzun 12 Haftadan Kısa Yaz Tatilleri
ϭϰ͖ ϯϲй
ϭϮ͖ ϯϭй
ϭϮ ,ĂĨƚĂĚĂŶ hnjƵŶ zĂnj dĂƚŝůůĞƌŝ
Benzer şekilde, sekiz haftadan kısa süreli yaz tatili uygulamasını ortaya koyan ülkeler; Belçika,
Danimarka, Almanya, Fransa, Hollanda, İsviçre, Lihtenştayn ve Norveç olarak belirlenmiştir. Şekil
2’deki haritalandırmada görülebileceği üzere, Kuzey Avrupa’da yer alan bu ülkelerde Güneş ışığından
güneş
istifade edebilecekleri uzun yaz tatili kültürünün olmayışı ile açıklanabilir.
Şekil 2. Sekiz Haftadan Kısa Süreli Yaz Tatili Uygulamasını Ortaya Koyan Ülkeler
96 … 97
Buralara, dilsiz haritalarda bu ülkelerin renklendirilmiş halini verebiliriz. Google Maps üzerinde pin
koyarak denedim, istediğim sonucu vermedi.
On iki haftadan uzun süreyle planlanmış yaz tatili uygulamasını ortaya koymuş olan ülkeler ise İrlanda
(ISCED 2-3), Yunanistan, İtalya, Letonya, Malta, Portekiz (ISCED 2-3), Arnavutluk ve İzlanda (ISCED
2-3) olarak belirlenmiş ve Şekil 3’te belirtilmiştir. İrlanda, Letonya ve İzlanda hariç, diğer tüm ülkelerin
Akdeniz coğrafyasında yer almaları sebebi ile mevcut iklim koşulları gereği öğrencileri yaz dönemi
kapalı okul ortamlarında minimum süre ile tutmaları politikası ile açıklanabilir.
Şekil 3. On İki Haftadan Kısa Süreli Yaz Tatili Uygulamasını Ortaya Koyan Ülkeler
…
ϭϭ