Page 35 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 35

3.1.4. Din Öğretimi  3.1.6. Özel Öğretim


 3 Mart 1924 tarihli Tevhidi Tedrisat Kanunu ile Türk Millî Sistemine dâhil olan imam hatip okulları 1739   Türkiye’de  özel  öğretim  hizmetleri  5580  sayılı  Özel  Öğretim  Kurumları  Kanunu  hükümleri
 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu kapsamında ortaokul ve ortaöğretim düzeyinde eğitim veren eğitim   doğrultusunda  yürütülmektedir.  Bu  kanun  çerçevesinde  Bakanlığımıza  bağlı  olarak  faaliyet  gösteren

 kurumlardır. Bu kurumlar imam hatip ortaokullar ile Anadolu imam hatip liseleridir. Anadolu imam hatip   özel  öğretim  kurumları;  okul  öncesi  eğitim,  ilköğretim,  ortaöğretim,  özel  eğitim  okullarından  oluşan
 TÜRK MÎLLİ EĞİTİM SİSTEMİ (2002-2024)
 liselerinde; Temel İslam Bilimler ile Fen ve Sosyal Bilimler eğitimi verilmekte olup üniversitelerin bütün   örgün  eğitim  kurumları  ile  çeşitli  kurslar,  motorlu  taşıt  sürücü  kursları,  hizmet  içi  eğitim  merkezleri,
 bölümlerine öğrenci yetiştirilmektedir. Ayrıca, program içeriği bakımından örgün eğitimdeki Anadolu   ulaştırma hizmetleri mesleki eğitim ve geliştirme kursları, iş makineleri operatörlük kursları, denizcilik
 imam  hatip  liselerinin  program  içerikleriyle  aynı  olmasına  karşın,  yapısı  ve  işleyişi  bakımından  diğer   ve gemi adamları yetiştirme kursları, pilot yetiştirme kursları, uzaktan öğretim kurumları, sosyal etkinlik
 örgün eğitim kurumlarından farklı olan Açık Öğretim İmam Hatip Lisesi bulunmaktadır. Açık Öğretim   merkezleri, özel öğretim kursları, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, mesleki eğitim merkezleri,

 İmam Hatip Lisesinde uzaktan öğretimin temel süreçlerinden yararlanılmaktadır.  sosyal etkinlik ve gelişim merkezlerinden oluşan yaygın eğitim kurumlarıdır. Ayrıca ortaokul, imam hatip
            ortaokulu ve ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilere öğrenme dönemlerinde barınma
 3.1.5. Özel Eğitim
            hizmeti sunmak amacıyla özel öğrenci yurdu ve özel öğrenci pansiyonları da Bakanlığımıza bağlı olarak

 Özel gereksinimi olan bireylere sunulan eğitim türü olan özel eğitim, Türk Millî Eğitiminin genel amaç   faaliyet  göstermektedir.  Yabancılar  tarafından  açılmış  özel  okullar;  Rum,  Ermeni  ve  Musevî  azınlıklar
 ve temel ilkeleri esas alınarak; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitim ihtiyaçları, yeterlilikleri, ilgi ve   tarafından kurulmuş, Lozan Antlaşması ile güvence altına alınmış ve kendi azınlığına mensup Türkiye
 yetenekleri doğrultusunda kapasitelerini en üst düzeyde kullanmaları, üst öğrenime, meslek hayatına   Cumhuriyeti uyruklu öğrencilerin devam ettiği özel okullar; yalnız yabancı uyruklu öğrencilerin devam
 ve toplumsal yaşama hazırlanmalarını amaçlamaktadır. 36 ayını tamamlayan özel eğitim ihtiyacı olan   edebilecekleri  milletlerarası  özel  öğretim  kurumları  da  5580  sayılı  Özel  Öğretim  Kurumları  Kanunu

 çocuklar için okul öncesi eğitim zorunludur. Çocukların gelişimi ve özellikleri dikkate alınarak okul öncesi   çerçevesinde özel öğretim hizmeti vermektedir.
 dönemde eğitim süresi uzatılabilir. Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin her tür ve kademedeki eğitimlerini
            3.1.7. Yükseköğretim
 kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla sürdürmeleri esas olmakla birlikte bu bireylere yönelik özel eğitim
 kurumları veya özel eğitim sınıfları da açılabilmektedir. İlköğretim veya ortaöğretim programlarını takip   Yükseköğretim,    millî  eğitim  sistemi  içinde,  ortaöğretime  dayalı,  en  az  dört  yarıyılı  kapsayan  her

 eden  özel  eğitim  ihtiyacı  olan  öğrencilerden  öğrenimlerini  tamamlayamayanlar  ya  da  öğrenim  çağı   kademedeki eğitim öğretimin tümüdür. Yükseköğretimde ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeylerde eğitim
 dışına  çıkanlar  ile  örgün  eğitim  kurumlarındaki  öğrenim  hakkını  kullananların  kayıtları  açık  öğretim   yapılmaktadır.
 32                                                                                                        33
 okullarına yapılır. Özel eğitim ihtiyacı olan bireylere yönelik özel eğitim hizmetleri, eğitim kademesine
               Yükseköğretimin amaç ve görevleri, millî eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak,
 göre  farklılıklar  göstermektedir.  Örgün  eğitim  kapsamında  okul  öncesi,  ilköğretim,  ortaöğretim  ve
                   >  Öğrencileri ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda yurdumuzun bilim politikasına
 yükseköğretim  kademelerinde  ve  yaygın  eğitim  bünyesinde  işitme  engelli,  görme  engelli,  bedensel
                   ve toplumun yüksek seviyede ve çeşitli kademelerdeki insan gücü ihtiyaçlarına göre yetiştirmek;
 engelli, zihinsel engelli, otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ile birden fazla yetersizliği olan bireylere
 ve  özel  yetenekli  bireylere  özel  eğitim  hizmetleri  sunulur.  Özel  eğitim  hizmetleri  eğitim  kurumları     >  Çeşitli kademelerde bilimsel öğretim yapmak;
 bünyesinde  açılan  anasınıfları,  özel  eğitim  anaokulları,  özel  eğitim  ilkokulları,  özel  eğitim  ortaokulları,
                   >  Yurdumuzu ilgilendirenler başta olmak üzere, bütün bilimsel, teknik ve kültürel sorunları çözmek
 özel  eğitim  meslek  liseleri,  özel  eğitim  meslek  okulları  ve  özel  eğitim  uygulama  okullarında  sunulur.
                   için bilimleri genişletip derinleştirecek inceleme ve araştırmalarda bulunmak;
 Zorunlu  öğrenim  çağındaki  özel  eğitim  ihtiyacı  olan  öğrencilerden  sağlık  problemi  nedeniyle  okula
                   >  Yurdumuzun  türlü  yönde  ilerleme  ve  gelişmesini  ilgilendiren  bütün  sorunları,  Hükümet  ve
 devam edemeyen öğrencilere evde veya hastanede eğitim hizmeti sunulmaktadır. Ayrıca, örgün eğitim
                   kurumlarla  da  elbirliği  etmek  suretiyle  öğretim  ve  araştırma  konusu  yaparak  sonuçlarını
 kurumlarına devam eden; genel zihinsel, görsel sanatlar veya müzik yetenek alanlarında özel yetenekli
                   toplumun  yararlanmasına  sunmak  ve  Hükümetçe  istenecek  inceleme  ve  araştırmaları
 olan  öğrencilere,  yeteneklerini  geliştirerek  kapasitelerini  en  üst  düzeyde  kullanmalarını  sağlamak
                   sonuçlandırarak düşüncelerini bildirmek;
 amacıyla destek eğitim hizmeti vermek üzere açılan bilim ve sanat merkezleri bulunmaktadır.
                   >  Araştırma ve incelemelerinin sonuçlarını gösteren, bilim ve tekniğin ilerlemesini sağlayan her
                   türlü yayınları yapmak;
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40