Page 35 - Geleceğin İnşası Eğitim 2002-2024
P. 35
3.1.4. Din Öğretimi 3.1.6. Özel Öğretim
3 Mart 1924 tarihli Tevhidi Tedrisat Kanunu ile Türk Millî Sistemine dâhil olan imam hatip okulları 1739 Türkiye’de özel öğretim hizmetleri 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu hükümleri
sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu kapsamında ortaokul ve ortaöğretim düzeyinde eğitim veren eğitim doğrultusunda yürütülmektedir. Bu kanun çerçevesinde Bakanlığımıza bağlı olarak faaliyet gösteren
kurumlardır. Bu kurumlar imam hatip ortaokullar ile Anadolu imam hatip liseleridir. Anadolu imam hatip özel öğretim kurumları; okul öncesi eğitim, ilköğretim, ortaöğretim, özel eğitim okullarından oluşan
TÜRK MÎLLİ EĞİTİM SİSTEMİ (2002-2024)
liselerinde; Temel İslam Bilimler ile Fen ve Sosyal Bilimler eğitimi verilmekte olup üniversitelerin bütün örgün eğitim kurumları ile çeşitli kurslar, motorlu taşıt sürücü kursları, hizmet içi eğitim merkezleri,
bölümlerine öğrenci yetiştirilmektedir. Ayrıca, program içeriği bakımından örgün eğitimdeki Anadolu ulaştırma hizmetleri mesleki eğitim ve geliştirme kursları, iş makineleri operatörlük kursları, denizcilik
imam hatip liselerinin program içerikleriyle aynı olmasına karşın, yapısı ve işleyişi bakımından diğer ve gemi adamları yetiştirme kursları, pilot yetiştirme kursları, uzaktan öğretim kurumları, sosyal etkinlik
örgün eğitim kurumlarından farklı olan Açık Öğretim İmam Hatip Lisesi bulunmaktadır. Açık Öğretim merkezleri, özel öğretim kursları, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri, mesleki eğitim merkezleri,
İmam Hatip Lisesinde uzaktan öğretimin temel süreçlerinden yararlanılmaktadır. sosyal etkinlik ve gelişim merkezlerinden oluşan yaygın eğitim kurumlarıdır. Ayrıca ortaokul, imam hatip
ortaokulu ve ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilere öğrenme dönemlerinde barınma
3.1.5. Özel Eğitim
hizmeti sunmak amacıyla özel öğrenci yurdu ve özel öğrenci pansiyonları da Bakanlığımıza bağlı olarak
Özel gereksinimi olan bireylere sunulan eğitim türü olan özel eğitim, Türk Millî Eğitiminin genel amaç faaliyet göstermektedir. Yabancılar tarafından açılmış özel okullar; Rum, Ermeni ve Musevî azınlıklar
ve temel ilkeleri esas alınarak; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin eğitim ihtiyaçları, yeterlilikleri, ilgi ve tarafından kurulmuş, Lozan Antlaşması ile güvence altına alınmış ve kendi azınlığına mensup Türkiye
yetenekleri doğrultusunda kapasitelerini en üst düzeyde kullanmaları, üst öğrenime, meslek hayatına Cumhuriyeti uyruklu öğrencilerin devam ettiği özel okullar; yalnız yabancı uyruklu öğrencilerin devam
ve toplumsal yaşama hazırlanmalarını amaçlamaktadır. 36 ayını tamamlayan özel eğitim ihtiyacı olan edebilecekleri milletlerarası özel öğretim kurumları da 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu
çocuklar için okul öncesi eğitim zorunludur. Çocukların gelişimi ve özellikleri dikkate alınarak okul öncesi çerçevesinde özel öğretim hizmeti vermektedir.
dönemde eğitim süresi uzatılabilir. Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin her tür ve kademedeki eğitimlerini
3.1.7. Yükseköğretim
kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla sürdürmeleri esas olmakla birlikte bu bireylere yönelik özel eğitim
kurumları veya özel eğitim sınıfları da açılabilmektedir. İlköğretim veya ortaöğretim programlarını takip Yükseköğretim, millî eğitim sistemi içinde, ortaöğretime dayalı, en az dört yarıyılı kapsayan her
eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerden öğrenimlerini tamamlayamayanlar ya da öğrenim çağı kademedeki eğitim öğretimin tümüdür. Yükseköğretimde ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeylerde eğitim
dışına çıkanlar ile örgün eğitim kurumlarındaki öğrenim hakkını kullananların kayıtları açık öğretim yapılmaktadır.
32 33
okullarına yapılır. Özel eğitim ihtiyacı olan bireylere yönelik özel eğitim hizmetleri, eğitim kademesine
Yükseköğretimin amaç ve görevleri, millî eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun olarak,
göre farklılıklar göstermektedir. Örgün eğitim kapsamında okul öncesi, ilköğretim, ortaöğretim ve
> Öğrencileri ilgi, istidat ve kabiliyetleri ölçüsünde ve doğrultusunda yurdumuzun bilim politikasına
yükseköğretim kademelerinde ve yaygın eğitim bünyesinde işitme engelli, görme engelli, bedensel
ve toplumun yüksek seviyede ve çeşitli kademelerdeki insan gücü ihtiyaçlarına göre yetiştirmek;
engelli, zihinsel engelli, otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ile birden fazla yetersizliği olan bireylere
ve özel yetenekli bireylere özel eğitim hizmetleri sunulur. Özel eğitim hizmetleri eğitim kurumları > Çeşitli kademelerde bilimsel öğretim yapmak;
bünyesinde açılan anasınıfları, özel eğitim anaokulları, özel eğitim ilkokulları, özel eğitim ortaokulları,
> Yurdumuzu ilgilendirenler başta olmak üzere, bütün bilimsel, teknik ve kültürel sorunları çözmek
özel eğitim meslek liseleri, özel eğitim meslek okulları ve özel eğitim uygulama okullarında sunulur.
için bilimleri genişletip derinleştirecek inceleme ve araştırmalarda bulunmak;
Zorunlu öğrenim çağındaki özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerden sağlık problemi nedeniyle okula
> Yurdumuzun türlü yönde ilerleme ve gelişmesini ilgilendiren bütün sorunları, Hükümet ve
devam edemeyen öğrencilere evde veya hastanede eğitim hizmeti sunulmaktadır. Ayrıca, örgün eğitim
kurumlarla da elbirliği etmek suretiyle öğretim ve araştırma konusu yaparak sonuçlarını
kurumlarına devam eden; genel zihinsel, görsel sanatlar veya müzik yetenek alanlarında özel yetenekli
toplumun yararlanmasına sunmak ve Hükümetçe istenecek inceleme ve araştırmaları
olan öğrencilere, yeteneklerini geliştirerek kapasitelerini en üst düzeyde kullanmalarını sağlamak
sonuçlandırarak düşüncelerini bildirmek;
amacıyla destek eğitim hizmeti vermek üzere açılan bilim ve sanat merkezleri bulunmaktadır.
> Araştırma ve incelemelerinin sonuçlarını gösteren, bilim ve tekniğin ilerlemesini sağlayan her
türlü yayınları yapmak;